fredag 30 oktober 2015

SALTED PRETZEL NUTELLA CARAMEL PRALINES

FREDAG OCH HALLOWEENHELG!
God kväll alla fina! Oops I did It Again...

Ja, men hur kul är det inte att jag är tillbaka?! Haha, jag kan aldrig bestämma mig! Det är ju bara ett fåtal som får betalt för att blogga (och jag är inte en av dem) och ha det som jobb, så att motivera sig att fortsätta att hålla på är inte hela tiden på topp (då det tar mycket tid), speciellt när jag har många andra intressen som jag tycker är minst lika kul! MEN ingen bakning, fotografering och bloggande har gjort till slut att det har känns tomt och jag har saknat det, speciellt kontakten med er alla! Så ni får ta mig lite som jag är, för jag kan inte vara nån annan än mig själv. Jag har hela mitt liv gått efter min magkänsla och känns det inte rätt så lägger jag ner det....tills vidare! Haha!

Vi inspirerar varandra!

Vad har då hänt sedan sist? Vårt växthus är på plats, mina kaninbebisar växer så de knakar men sen så har det faktiskt blivit mycket jobb pga nytt datasystem.

Äntligen fredag och då bjuder jag på ett nytt smarrigt recept! Denna gång blir det faktiskt ett eget pralinrecept! Det blev Salted Pretzel Nutella Caramel Pralines! Jag blev riktigt nöjd med det för det innehåller både sälta, textur och sötma! Med både Nutella och Hasselnötskräm kan det inte bli annat än gott?!



SALTED PRETZEL NUTELLA CARAMEL PRALINES
ca 16 st
3,6 dl salta pinnar, grovhackade, gärna i mixer
1,2 dl hasselnötskräm
1 dl Nutella
1 msk smör, rumsvarmt
2 msk farinsocker
1 nypa salt
2 msk florsocker


Garnering
220 g mörk choklad

Topping
0,75 dl Dulce de leche
1 dl Saltapinnar, hackad

Gör så här:
Mixa salta pinnarna i en matberedare. Vispa hasselnötskräm, Nutella, smör, farinsocker och salt i en annan bunke med en elvisp. Tillsätt sedan florsockret och vispa igen, lägg till sist i de krossade salta pinnarna och blanda försiktigt ihop allt. (med elvispen) Forma degen till små runda bollar, ca 3 sm i diameter och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper. Låt dem sedan stelna i frysen i 30 minuter.

Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller; 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt till allt har smält men lämna den aldrig. 


Doppa bollarna en i taget i den smälta chokladen och låt dem gärna mellanlanda på ett galler innan du ställer de på en bricka med bakplåtspapper. Låt dem stelna i kylen innan du spritsar ut Dulce de leche på dem och garnerar dem med finhackade salta pinnar. Förvaras i burk med lock i kylskåp.





En riktigt stor favorit hemma hos mig är denna Chocolate Caramel Brownie Icecream. Den räcker till många och så har den lång hållbarhet eftersom den är fryst! (Jag har en i frysen just nu!) Jag själv får inte nog av den! Haha! Vill du göra den själv så finns den i länken nedan:






Mitt ögonblick idag måste ha varit när jag blev taggad av fina @sofialittorin! Hon hade bakat dessa smarriga Brownies! Visst är de fina?! 




Jag vet att det inte är påsk ännu men hos mig finns det en korg full med kaninbebisar!!! SÖTCHOCK!


Nu får ni se till och ha en härlig fredag och helg! För det tänker jag ha!
KRAM

/Helena  




4 kommentarer:

  1. Det såg galet gott ut! Jag gjorde saffranspraliner efter ditt recept förra julen, fantastiskt gott! Jag gjorde även en sjukt god chokladtårta med ett täcke av saffranstryffel efter recept på din blogg, har letat efter det receptet men kan inte hitta det. Hade varit så otroligt tacksam om du ville länka till det receptet! :) Tack på förhand 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla och vad kul att du bakar härifrån! Receptet som du letar efter finns nog i bloggarkivet 26/11-14 ! Mvh Helena

      Radera
    2. Åh, tack så mycket ☺ Jag hittade det, ska baka den till första advent tänkte jag. Om jag klarar av att vänta så länge ;) Fantastisk tårta!

      Radera
    3. Vad kul! Den är ju så smarrig!

      Radera