torsdag 5 november 2015

BAKED COOKIE DOUGH CARAMEL OREO TRUFFLE BARS

VUXNA FÅR ÄTA GODIS VARJE DAG....NÄSTAN!
Hallo där! Hur har din vecka varit? Min har rullat på i rasande fart med några små projek efter jobbet men det största som har hänt mig är nog att jag håller på att bli en vegetarian utan att tänka på det! Jag har varit vegetarian i mina yngre dar men då blev det tyvärr mest pasta och sallad pga okundskap! Nu när min djurfamilj här hemma börjar att växa så gör det mig mer medveten och hur mycket kärlek, stora utrymmen och bra kost ett djur behöver och tyvärr får inte alla detta! Jag kan inte gynnna något som går emot mina principer och handlingar! Mer grönt (bättre mage och samvete) och förhoppningsvis härodlat i framtiden!

Igår fick jag till ett riktigt as till bakverk! Superdupernöjd blev jag! Det blev Baked Cookie Dough Caramel OREO Truffle Bars! Jag brukar ha brownie som bas i vanliga fall men igår blev det Cookie Dough och shit vad gott och lyckat det blev!. Det tar jag med till framtida bakverk!

TIPS!
  • För att undvika sprickor i chokladen, så låt den stå rumstempererat i ca 30-60 minuter innan du skär upp den!
  • Överdriv inte med Dulce de leche för då kan du inte skära den sedan, för då kan lagrerna glida i är! Det ska vara som att bre en macka!


BAKED COOKIE DOUGH CARAMEL OREO TRUFFLE BARS
110 g smör, rumsvarmt
0,8 dl strösocker
1,2 dl farinsocker
1 stort ägg
1 1/2 tsk vaniljpulver
0,5 tsk bikarbonat
3,6 dl vetemjöl
1 nypa salt
2,5 dl mörka choklad knappar
30 OREO kex
120 g philadelphia, naturell
 2 tsk smör, rumsvarmt

Fyllning
2 msk Dulce de leche

Garnering
200 g mörk choklad
25 g smör
1 msk vispgrädde

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, 20*25 cm i diameter i bakplåtspapper, ända upp på kanterna. Vispa smör, socker och farinsocker poröst med en elvisp. I en annan skål blandar du bikarbonat, salt och mjöl. Ställ åt sidan. Vispa i ägget och vaniljsockret i smörblandningen och tillsätt sedan mjölblandningen. Till sist så vispar du i chokladknapparna. Tryck ut kaksmeten i formen. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Den ska få en gyllende färg på ytan. Övergrädda inte. Låt svalna helt.

Smeta ut Dulce de lechen på kakbotten, ett tunt lager ska det bli! Mixa OREOkakorna grovt i en matberedare, tillsätt philadelphiaosten och vispa tills allt har blandats. Fördela den på Dulce de lechen. 

Hacka chokladen och värm den tillsammans med smöret och grädden i intervaller i mikron. 3*25 sekunder och rör om lite då och då fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig! Fördela den smälta chokladen på Oreo lagret. Låt chokladlagret stelna innan du skär upp den med en vass kniv. Förvaras i burk med lock i kylskåpet.



Visst är de läckra?


Fotogeniska också!


På mitt instagram i veckan @arstidsboden_
la jag in ett av mina favorit godisar, nobake dessutom! Peanutbutter Caramel Nutbars! Vill ni göra de själva så finns receptet i länken nedan!


Jag kan knappt vänta till Januari då jag får inviga mitt fina växthus! Templet som jag kallar det!


Jag älskar att skämma bort mina sötnosar med gott! Idag blev det lyxfrukost!


Liten på jorden men stor i mitt hjärta! KÄRLEK!
GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Ifall ni tvekar på att göra den här kakan så kanske jag kan övertala er med en frestande bild?! Haha!


Ha nu en underbar dag och missa inte att det är Hela Sverige Bakar ikväll, semifinal!
SPÄNNANDE!

/Helena








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar