tisdag 10 november 2015

CHOCOLATE CARAMEL COCONUT COOKIE PRALINES

MÅNDAGSGOTT MÅSTE MAN JU HA!
Igår hade min favorit PLURA premiär med sitt nya program! Blev lite besviken, var inte inställd på att det skulle vara ett byggprogram! Vad tyckte ni?!

Jag hade faktiskt inte planerat att baka nåt igår men jag kände mig lite krasslig så jag hoppade att springa! Då hade jag helt plötsligt tid över! Så varför inte baka lite?! Haha! Jag hittade detta recept och jag kunde inte låta bli! Men sen blir det inget bak förrän till helgen, jag vill ju inte bombadera er för mycket med godsaker!

Det blev Chocolate Caramel Coconut Cookie Pralines! Jag är barnsligt förtjust i chokladbollar, har varit det sedan barnsben. När jag var nyinflyttad i göteborg så bodde jag en kort stund inne i staden, det bästa jag visste då var att gå ner till fikat på gatan och köpa en stor chokladboll, jag gjorde det nästan varje dag!

Det här är ju ingen vanlig chokladboll, snarare en pralin! Smaken påminner om en kolabounty! Perfekt att ha som energibollar i kylskåpet!



CHOCOLATE CARAMEL COCONUT COOKIE PRALINES
3,6 dl kokosflingor
120 g Waffer Kex (smörgåsrån med vaniljsmak)
120 g AKO mjuka kolor (1pkt)
4 msk vispgrädde

Garnering
200 g mörk choklad, hackad
3 dl rostade kokosflingor

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Rosta kokosflingorna i en form i ca 4 minuter. Akta så att de inte bränns! Har de inte fått tillräckligt med färg så rosta i 1-2 minuter till. Rör om med en slev och låt kokosflingorna svalna helt. Vill man få mer kross av kokosflingorna så lägg dem i en påse och krossa dem lite lätt med handen!

Mixa kakorna grovt i en mixer, lägg dem tillsammans med 0,6 dl av den rostade kokosflingorna i en bunke. Värm AKO kolorna tillsammans med grädden i mikron i intervaller: 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig! Blanda den smälta kolan tillsammans med kokos- kakblandningen.



 Forma dem till små runda bollar och ställ den på en bricka med bakplåtspapper. Låt stå och kyla ner sig i frysen i 10-12 minuter, inte längre för då stelnar kolan!


Garnering - Hacka chokladen och värm dem i mikron under samma principer som kolan, se ovan! Doppa en i taget och låt dem gärna mellanlanda på ett galler innan du rullar dem i den resterande kokosblandningen. Låt några bara vara chokladdoppade och strö på lite kokosflingor eller varför inte spritsa dem med den kvarstående chokladen?



 Låt fantasin flöda!



Klart vi måste fresta med denna läckerbit!


Vem sa att höns inte var keliga?! Denna fina höna vill alltid vara nära en, helst sitta på axeln!
KÄRLEK!


Jag måste erkänna att höstmörkret börjar ta ut sin rätt, känner mig lite så här på morgonen....! (Lånad bild av @tunameltsmyheart)


Någonting positivt med hösten är ändå den dagliga brasan! Så härlig värme den ger och mysfaktorn är hög!


Ta nu hand om varandra och unna er nåt gott! Det är lång tid kvar till strandformen...!

/Helena





2 kommentarer:

  1. Dem här ska jag verkligen testa att baka i helgen! ÄLSKAR KOKOS!
    Tack :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Du kommer att älska dem!

      Radera