fredag 20 november 2015

CHOCOLATE CHIP CARAMEL RADIOCAKE BROWNIE

VART ÄR SAMHÄLLET PÅ VÄG?
Godmorgon alla fina! Äntligen fredag och helgen knackar på dörren! Har ni nåt härligt planerat eller ska ni ta det lugnt?!

Ingen har väl missat att det är ett hårdare klimat i skolan och samhället? Min son bytte till en större skola nu i höstas och då säger man ju självklart till honom att det är lugnt och att alla är snälla! Nu är det här inte verkligheten men man vill ju gärna intala sig det! Jag fick tyvärr ett samtal frå Isaks lärare igår om att det hade varit oroligheter på skolan då ett äldre kompisgäng hade hotat Isak och hans vänner med stryk och att Isak ville hem! Då vet man att det är allvarligt för han gillar skolan!

Hjärtskärande var det att hämta honom, så liten och ledsen! När vi kom hem så ställde jag mig och bakade direkt, det är nåt som Isak gillar, att vara med i köket! Det är en trygghet i hans ögon! Tyvärr har sånt här ökat på skolorna och nästan blivit vardagsmat! Usch! Nu hoppas jag att detta bara var en engångsgrej och att Isak inte ska behöva känna sig rädd att gå till skolan igen!
Ingen ska väl behöva vara det?

Jag fick en förfrågan för ett tag sedan att baka den klassiska Radiokakan! Ni vet den kakan som man fick hos mormor när man var liten?! Den är goda minnen men jag tror inte jag hade gillat den idag för smaken ändras ju! Jag har ändå haft den kakan i tankarna länge, grubblat hur jag kan lyxa till den och ta den in i 2000-talet?! Igår så gjorde jag ett försök och jag tror jag fick till det! Chocolate Chip Caramel Radiocake Brownie! Shit vad god den blev! En kladdig brownie med kola, tryffelchoklad och kex!
MUMS!


CHOCOLATE CHIP CARAMEL RADIOCAKE BROWNIE

110 g smör
50 g mörk choklad, hackad
1,2 dl kakao
3 dl strösocker
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
1 dl chokladknappar, mörk

Fyllning
0,5 burk Dulce de leche (du bestämmer själv hur mycket)

Radiokaka
300 g mörk choklad
1 burk kondenserad mjölk
35 g smör
1 tsk vaniljpulver
1 nypa salt
1 pkt Marie Kex, ca 36 stycken!


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20*25 cm i bakplåtspapper, upp på kanterna också.
Värm smöret tillsammans med chokladen i en kastrull, rör om med en visp. Dra av den från plattan när det har blandats ordentligt!

Tillsätt kakao, strösocker och salt och rör om. Häll sedan i vaniljsockret och ägget och till sist vetemjölet. 

Rör om ordentligt.
Häll smeten i formen och fördela den jämnt. Tryck i chokladknapparna och "göm" den med smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 17-20 minuter. 
Låt svalna helt i formen. 

Radiokaka - Hacka chokladen och lägg den tillsammans med den kondenserade mjölken, smöret, vaniljpulvret och saltet i en kastrull. Värm på låg värme under omrörning. När allt har smält och blandats ordentligt så är den färdig!




Bred ett tunt lager Dulce de lechen på brownien. Smeta ut ett tunt lager med den smälta chokladen. Fördela ett lager med kex, ett till lager med chokladsmet, ett till tunt lager av Dulce de leche. 




Chokladlager, kex och till sist på toppen ett till choklad lager. Låt stelna i kylskåpet i minst 4 timmar. Skär upp med en vass kniv!




Jag var lite orolig att lagrerna skulle falla ihop när jag skar upp den men den hade fått sin tid i kylskåpet för att stelna. Det var som att skära i smör! LYCKA!



Ingenting går till spillo hos mig! Även kanterna är goda!


Fresta får man?!


Jag bjusade på denna kaka i veckan på mitt instagram Gooey Pecan Coconut Chocolate Brownie Cookie! Vill du baka den själv så tryck bara på länken nedan: Kanske ditt fika i helgen?



Ett bröd kan väl inte bli annat än gott med dessa ingredienser i sig?!


Tada! Resultatet! Mitt helgbröd!


Fika på jobbet måste man väl ha på en fredag? Dessa bitar följde med mig idag, hoppas mannen ifråga är nöjd med resultatet!


Mitt allt, min stolthet, min son! DET BÄSTA JAG HAR GJORT I LIVET! KÄRLEK!


Hoppas ni alla får ett riktigt bra fredagsmys! Det planerar jag att ha iallafall!
KRAM

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar