måndag 23 november 2015

CHOCOLATE CHIP GOOEY WALNUT BROWNIE COOKIE

INGEN SNÖ HOS MIG MEN KALLT! BRRR!
Då var det måndag igen! En ny vecka med nya möjligheter!

 Jag och kyla går inte ihop, trots att jag är Hälsingebo! Det händer nåt med min kropp när det är kallt, jag har nog dålig blodcirkulation för hela kroppen stelnar och är kall! Raggsockor och fleecetröjan är på hela tiden denna tid på året, ibland sover jag med det t.o.m! Haha!

Jag brukar skoja med gubben och säga att vi får flytta söderut under vinterhalvåret när vi blir gamla eller bara sätta ett växthus över huset! Det hade varit nåt, tropiska växter överallt, året om! Drömma får man! I helgen blev det brasa i kaminen både på morgonen och kvällen!

Imorse höll vi på att bli försenade till jobbet för låsen hos djuren hade frusit! Sicka problem man kan ha 05.15 på morgonen! Ikväll är det dags att ge alla djuren värmelampa för vattnet hade även fryst till is! 

Jag kände för nåt riktigt kladdigt och gott igår efter att ha varit ute stora delar av dagen! Sen är det extra roligt att baka när Isak har kompisar på besök! De fick t.o.m en varm kaka då de kom direkt från ugnen! Det blev en egen kreation, det blev Chocolate Chip Gooey Walnut Brownie Cookie! Det som skiljer denna Brownie Cookie mot de jag vanligtvis gör är att det inte bara är smält choklad i utan även chokladknappar och hackade valnötter i degen! En riktig lyxkaka och högsta betyg fick den också!


CHOCOLATE CHIP GOOEY WALNUT BROWNIE COOKIE, 12 stora eller 16 små

225 g mörk choklad, hackad
2 msk smör
2 ekologiska ägg
1,5 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
1,2 dl vetemjöl
1/4 tsk bakpulver
1,2 dl chokladknappar
2-3 dl valnötter (smaksak!)

Fyllning
AKO mjuka kolor (1 i varje)
0,5 dl jordnötter

Garnering
Valnötter

Topping
50 g mörk choklad, hackad


Sätt ugnen på 175 grader. Ställ fram två plåtar med bakplåtspapper. 
Hacka chokladen. Smält smöret tillsammans med chokladen i mikron. Värm i 4*25 sekunder i intervaller och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen och smöret har smält.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Ställ åt sidan.

Blanda mjöl och bakpulver i en annan skål. 
Lägg smält chokladblandningen i äggsmeten och rör om. 

Tillsätt de torra ingredienserna och blanda försiktigt. Tillsätt till sist chokladknapparna och de lätt hackade valnötterna.
Känns smeten lös så ställ den i kylen en stund, ca 1 timme.

Skopa upp degen jämnt på plåtarna och forma dem till runda bollar. Platta till dem i mitten, tryck ner 1 AKO kola plus 4-5 jordnötter. Lyft upp kanterna och täck fyllningen och forma den igen försiktigt till en boll. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. 



Jag delade upp mina 12 stycken på två plåtar!
Grädda dem mitt i ugnen i ca 10-11 minuter. De ska få en hård yta men bli kladdig på insidan! Så övergrädda dem inte! Tryck ner två halvor valnötter direkt efter gräddningen i ugnen, låt svalna lite lätt på ett galler.

Hacka chokladen till toppingen och värm den i mikron i intervaller: 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig ensam! Spritsa på kakorna lite slarvigt med en sked!



Försök att äta denna utan att bli kladdig om fingrarna!


Jag bara älskar att förnya och förbättra recept härifrån bloggen! Lördagens dessert blev Nutellapajen men med OREO skal och Dulce de leche i! Gah!! Gillar man chokladmousse så är denna en dröm! Det bara smälter i munnen! Lätt är den att göra också och kräver endast 5 ingredienser! Vill du göra den själv så tryck bara på länken nedan:



Det var i rätt tid som vi fick hem det sista av veden i helgen! 6 Kubik! Nu har vi så det räcker hela vintern! LYCKA!


Mitt instagramflöde bombaderades igår av snöbilder, vilket var riktigt trevligt att se! Trodde dock att vi skulle få det igår också eftersom det var så kallt! Men icke sa nicke! Det fick bli lite trädgårdsarbete istället, rensa bort det sista! Pga den varma hösten så har ju blommorna blommat fram till nu på vissa ställen!


Storkok blev det igår! Bla dessa vegetariska Fougasse! Till detta serverar jag hemmagjord hommus, basilika aioli och vitkålssallad! Nu har jag mat efter jobbet hela veckan! NÖJD FRU!


Ibland är det bra att ha mycket gott i kylskåpet! Då får man dessert tapas tallrik till fikat!


Ibland får man knäcka några ägg för att göra en omelett! Vad gör man inte för att få det perfekta kortet?!  


Jag är inte mycket för selfies men igår så kände jag för att ta en vintrig bild till mitt instagram, bara för att säga hej! Även jag kan fastna på bild ibland, dock inte ofta! Jag bjuder på den!


Ha nu en riktig fin måndag! Har ljusstakarna kommit upp hos dig ännu? Inte hos mig!
KRAM

/Helena










2 kommentarer:

  1. Recept på dina fougasse?? Dom såg sjukt goda ut! Kan man frysa in dom efter bakning? Hade varit bra att ha för sambon till jobbet, och mig som gravid att äta på när jag e hungrig jämt haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Recept finns i arkivet 1/11-14 och dem går alldeles utmärkt att frysa in! Ha en bra dag!

      Radera