torsdag 26 november 2015

CHOCOLATE SAFFRON MARSHMALLOW GINGERBREAD BAR

VÅGAR TESTA NÅT NYTT!
Hallo där! Kul att just du tittar in här hos mig! Välkommen!

Jag var sugen på att baka nåt juligt igår med saffran och pepparkaka men hittade inget som föll mig i smaken! Så då tänkte jag varför inte hitta på nåt eget?! Det blev Chocolate Saffron Marshmallow Gingerbread Bar! Vilken kombo kanske du tänker men det blev faktiskt riktigt gott! Man känner först smaken av pepparkakan, sen kommer den franska nougaten, och så får man en eftersmak av saffranet! Denna bars blev dessutom så slående vacker med den gula färgen!

Ja, jag vet att vissa tycker det är tabu att förnya saker och ting och att det ska vara "som det alltid har varit!" Eller är det så, det kanske bara är så med bakverk?! För mat kan man ju experimentera med hur mycket som helst! Ta bara julbordet som exempel, det dyker upp nya spännande rätter varje år och så har vi grilljering på julskinkan, den varierar ju från år till år?!

Jag kom i efterhand på några skavanker på receptet men har nu ändrat det så att den är till fullo! Ibland vet man inte vad felen är förrän den är färdig! De ändringar som jag har gjort kanske verkar onödiga men jag är ju perfektionist så jag vill ju dela med mig ett riktigt bra recept! Ni måste testa det, det är ett perfekt tillbehör till helgens glöggfester! Lite annorlunda och nytt!

TIPS!
  • Jag bakar ju samma dag som jag lägger upp bilden på mitt instagramkono @arstidsboden_ detta gör att det blir väldigt färska och svårhanteriga bakverk! Mitt tips i detta recept är att låt den gärna stå i kylskåpet över natten så att den sätter sig lite!
  • Använd en vass och varm kniv när du skär upp den så får du de knivskapra vassa kanter!


CHOCOLATE SAFFRON MARSHMALLOW GINGERBREAD BAR

Botten
150 g philadelphiaost, naturell
300 g Pepparkaka

Nougatskikt
1,5 dl strösocker
0,75 dl kondenserad mjölk
40 g smör
105 g Marshmallow Fluff (en halv burk,finns att köpa färdig i den amerikanska hyllan)
2 msk jordnötssmör, slät
1 pkt Saffran + 1 tsk valfri sprit alt. mortla en sockerbit

Chokladöverdrag
165 g mörk choklad, hackad
25 g smör

1 msk vispgrädde

Gör så här:
Mixa pepparkakorna grovt i en mixer. Tillsätt philadelphiaosten rör runt tills allt blandas. Klä en form, 20*20 cm i bakplåtspapper, ända upp på kanterna! Fördela kaksmeten i formen, låt stå i frysen i 30 minuter. 

Nougatskikt - Lägg saffranet i spriten i en liten skål och lös upp den alt. mortla med en sockerbit. Blanda strösocker, kondenserad mjölk och smör i en kastrull. Låt koka upp under omrörning, var försiktigt det kan brännas lätt! Sänk värmen och låt det sjuda på låg värme under omrörning i 5 minuter. Ta kastrullen från plattan och blanda i jordnötssmöret,marshmallow fluffet och saffranet. Blanda väl. Fördela nougaten jämnt på bottenlagret. Låt stå i frysen i 30 minuter.


Chokladöverdrag - Hacka chokladen och värm den tillsammans med smöret och grädden i mikron i intervaller; 3*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt tills allt har smält men lämna det aldrig! Fördela jämnt på nougaten. Låt stå och stelna i kylskåpet i minst 2 timmar innan du skär upp det! Täck den med plastfolie efter ca 30 minuter.


-"Hur går det med den vegetariska maten?!"
Jo tack, Bra! Inte ens min son Isak klagar! Gör man god mat så spelar det nästan ingen roll vad den innehåller! En soppa på spik är ju också god?! Haha! Jag känner mig lite som en laktosintolerant som har gått från att dricka vanlig mjölk till laktosfri mjölk! Jag har ingen "svullen" mage längre! JIPPI!

Dagens lunch blir vad jag hade i kylskåpet igår! En vegetarisk paj med oliver, purjolök, paprika, tomat, gul lök, broccoli och  grönmögelost! MUMS!


Nu när jag vet könen på mina kaninbebisar så måste de ju få namn! Jag grubblade länge igår på vilka namn jag skulle välja! Dessa föll mig mest i smaken. Visst blir de bra?!


Nu har äntligen mina tjejer Molly, Bella och Sally fått sitt nya hem! Lite orolig är vi allt för allt nytt men jag tror att det har fått godkänt! Gubben ska bara snickra en övervåning så de kan gömma sig lite! Utegård har de fått också men det får nog börja användas till våren!


Visst är han stilig min Baloo?! Den stolta pappan! Han är alltid glad och snäll och vill alltid kela oavsett tid på dygnet! Gårdagens ögonblick!


Ha nu en underbar torsdag! Kanske baka lite? Själv så är det veckohandling och träning idag som gäller!
KRAM
/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar