lördag 7 november 2015

CINNAMON APPELPIE PRALINES

LEDIG HELG OCH KLADDKAKANS DAG!
Godmorgon alla fina! Inget helgarbete denna helg så vi lyxade till det med en skön sovmorgon! Regnet öste ner på utsidan så det kändes inte som man missade nåt! Ingen bakälskare har väl missat att det är kladdkakans dag idag?! Har man instagram så blir man informerad om sådana högtider tidigt! Jag ska själv försöka få till nåt gott idag men vi får se hur det går, jag är ju ingen kladdkake expert!

Fick under veckan nyss på att Buffetidningen har en tävling om att hitta på roliga äppelrecept så här i skördetid! Självklart vill jag vara med! Mitt bidrag blir dessa Cinnamon Apple Pie Pralines! Jag blev faktiskt själv förvånad över hur mycket äppelpaj de smakade! 
BEROENDEFRAMKALLADE!


CINNAMON APPLEPIE PRALINES, ca 14 st
75 g äpple, skalat och grovt hackat
1 msk vatten
55 g philadelphiaost, naturell
2 msk florsocker
175 g mördegskakor, tex drömmar, mixade i en mixer grovt
1/2 tsk kanel
100 g vit choklad, grovt hackad

Garnering
250 g vit choklad, hackad
kanel

Gör så här:
Skala och hacka äpplet. Koka upp det tillsammans med vattnet. Sänk värmen och låt det småkoka under lock i 3-5 minuter. Äpplet ska bli mjukt men inte mos! Låt svalna. Mixa kakorna grovt. 

Hacka chokladen grovt och smält den i mikron under intervaller, 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält men lämna det aldrig!

Vispa philadelphiaosten tillsammans med florsocker med en elvisp. Tillsätt kaksmulorna och kanel, mixa. Tillsätt till sist äppelbitarna och den smälta vita chokladen. Häll smeten i en skål  med plastfolie ovanpå, låt den stå och stelna i kylen i minst en timme, gärna över natten. Forma dem sedan till små runda bollar (lite kladdigt) och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper. Låt dem stå och stelna i frysen i ca 20-25 minuter.

Garnering - Hacka den vita chokladen och värm den i intervaller i mikron, se ovan! Doppa bollarna en och en i den smälta chokladen, låt dem gärna mellanlanda på ett galler innan du ställer dem på en bricka med bakplåtspapper. Låt dem stelna i kylen. Ta den överblivna smälta chokladen och häll den i en spritspåse. Spritsa pralinerna sedan när de har stelnat och pudra kanel ovanpå!




 Förvaras i kylskåp i en burk med lock.



Yes! Jag fick till ett utomhuskort trots skymmning men nu får vi nog fixa nåt på insidan...dagens projekt!


Vackert! De blir perfekt till dagens fika!


Ingen bakning utan bröd...gårdagens- och dagens frukostbröd blev grova surdegslimpor med äpple, torkade fikon och hasselnötter!
MUMS!


Jag har provat många olika chokladsorter med nån som jag har fastnat för är Odense choklad! Den är perfekt, bra pris och man blir alltid nöjd med resultatet! Hos mig så går det åt en hel del...haha!


Fredagsmys innebär inte bara godistillverkning utan även matlagning ihop med min älskling med ett gott glas vin och musik i högtalarna! KÄRLEK! GÅRDAGENS ÖGONBLICK!

Gårdagens middag blev friterade soja falafel (snyggt gjorda av gubben) med grönsaker och pommes frites i en tortillabröd! Till det ringlade jag en god citronsås över! 
MUMS!


Inget inlägg utan mina kaninbebisar...här slåss vi nästan om min uppmärksamhet! SÖTISAR!


Ha nu en underbar lördag och njut av nåt gott att äta och kanske baka dessa godbitar?!
KRAM

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar