söndag 8 november 2015

CRUSTED PEANUTBUTTER MARSHMALLOW CARAMEL MUDPIE

FARDAG!
Hallo där! Idag är det farsdag, härligt! Men min man han förväntar sig ingen present eller snarare han vill inte ha någon heller (inte jag själv heller på morsdag för den delen), han vill ha sovmorgon och då ska han få det! Haha!

Gårdagen var en mycket härlig dag, jag bakade, sprang, umgicks med djuren och fixade även min inomhusstudio eller min man gjorde det, jag bara pekade! Sen så fastnade vi såklart i köket, uttrycket "the magic happens in the kitchen" stämmer faktiskt! Vi kan stå och laga mat i timmar, sådana är vi!

Jag grubblade länge vad jag skulle baka till kladdkakans dag,jag surfade runt på nätet för inspiration men det slutade faktiskt med att jag experimenterade mig fram, skissade lite lätt på ett papper och sen var det bara att köra! Jag bakar oftast sånt som jag aldrig har gjort tidigare, sån är jag! Superduper nöjd blev jag med slutresultatet! En kladdkaka i ett pajskal! Jajemän, med gegg på! MUMS!

Det blev Crusted Peanutbutter Marshmallow Caramel Mudpie! Detta recept måste du bara testa! GOTTIGOTTGOTT!


CRUSTED PEANUTBUTTER MARSHMALLOW CARAMEL MUDPIE

Pajskal
100 g smör, rumsvarmt
3 dl vetemjöl
0,5 dl florsocker
1 äggula

Kladdkaka
100 g smör, smält
2 dl strösocker
1 stort ägg
2 msk ljus sirap
0,75 dl kakao
2/3 msk vanlipulver
1 nypa salt
1 dl vetemjöl

Fyllning
210 g (en hel burk) Marshmallows fluff på burk
1,6 dl jordnötssmör, slät

Garnering
1 pkt (120 g) AKO mjuka kolor (gräddkola)
1 1/2 msk grädde
1,6 dl jordnötter

Topping
50 g mörk choklad, hackad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Pajskal - Mät upp ingredienserna och nyp ihop med försiktigt. Lägg bakplåtspapper i en springform, 18 cm i diameter. Tryck ut degen i formen, högt upp på kanterna!

Kladdkaka - Smält smöret och blanda i alla ingredienser och vispa ihop allt. 




Fördela smeten på pajskalet och grädda mitt i ugnen i ca 13-20 minuter. Tiden beror på ju rinnig kladdkaka du vill ha! Låt pajen svalna helt.

Fyllning - Vispa marshmallows fluff och jordnötssmör i en bunke med elvisp. Fördela smeten på kladdkakan.

Garnering - Värm AKO kolorna tillsammans med grädden i mikron i intervaller: 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig! Häll i jordnötterna och blanda allt ordentligt! Fördela på fyllningen jämnt.

Topping - Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller, se ovan. Spritsa ut chokladen slarvigt med en sked på kakan innan servering! MUMS!



Visst är den läcker? Lätt att göra och snygga kanter också!


Vad vore en kladdkaka utan kladdig mitt? Ingen kladdkaka! Haha!


Fresta får man!


Ingen har väl missat att det blir mörk tidigt nu? Sånt hindrar inte mig, jag har fixat fotolampor! Dagens kort är tagna med dem, vad tycker ni om resultatet? Jag är super nöjd!


Stoltare morsa kan man väl knappast bli när ens son apar efter ett intresse som man har! Igår så ökade han löptiden med 5 minuter! GRYMT JOBBAT!


Den vegetariska världen är mycket större än vad man tror och så smakrik! Igår blev det risotto tillverkning!


Tada! Tomat och basilika risotto med ceasarsallad och hemmagjorda vitlöks- och ört krutonger! MUMS!


Det blev 2-rätters igår med lite efterrätt tapas...så är det när man har kylskåpet fyllt med godsaker!


NJUT NU AV SÖNDAGEN MED FARSDAGSFIRANDE ELLER BARA AV ATT SOLEN HAR TITTAT FRAM!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar