torsdag 12 november 2015

DARK CHOCOLATE MARSHMALLOW BROWNIE COOKIES

DET VAR JU MIN DAG IGÅR!
Det finns temadagar för alla bakverk, men Chokladens dag som det var igår är nog ändå min favorit!

Jag hade inga planer på att baka igår MEN när det gick upp för mig vilken dag det var så kunde jag inte låta bli! Blev så nöjd med resultatet!

Som jag nämnde tidigare så har jag börjat äta mer vegetariska maträtter, speciellt på vardagarna eftersom det är då jag flänger runt som mest! Jag har redan märkt skillnad, jag lätt kan få svullen, "gasig" mage av kötträtter, (jag och min mage är inte alltid  bästa kompisar) jag antar att min mage inte behöver jobba lika mycket! Jag känner mig inte alls lika "tung" i magen nu och den blir inte lika svullen! Jag är supernöjd och gott är det också!
MUMS!
Kakor eller Cookies är något som alltid går hem hemma hos mig, en kakburk får väl aldrig bli tom?! Kladdigt värre blev det med dessa Dark Chocolate Marshmallow Brownie Cookies! Extra gott blev det när jag valde att ha en smaksatt chokladbit, Fazer pepparmintchoklad i mitten! Gillar man inte de så kan man ta ren choklad eller varför inte spritsa i Nutella? 


DARK CHOCOLATE MARSHMALLOW BROWNIE COOKIES, ca 16 ST
80 g smör
240 g mörk choklad
2,4 dl vetemjöl 
O,4 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 dl farinsocker
2 ägg
1 nypa vaniljpulver

Fyllning
16 chokladbitar alt. spritsad Nutella
8 stora marshmallows, delade

Garnering
ca 25 g choklad, fin hackad

Gör så här:
Hacka chokladen och värm den i mikron tillsammans med smöret i intervaller. 3*25 sekunder, rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig! Låt chokladblandningen svalna, ca 15 minuter.

Mät upp vetemjöl, kakao, bakpulver och salt i en skål, blanda väl. Ställ åt sidan. Vispa farinsocker och äggen, vaniljpulvret fluffigt med en elvisp i en annan skål. Tillsätt den avsvalna chokladblandningen och vispa så att det bara går ihop! Tillsätt till sist mjölblandningen, vispa med elvispen så att det bara går ihop!

Degen kommer att vara lös men det ska den vara! Låt stelna i kylen i 1 timme. Sätt ugnen på 175 grader. Halvera marshmallowsen och förbered chokladbitarna. Tryck en chokladbit på varje marshmallow bit.



 Forma degen till små runda bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, platta till dem lite. Grädda mitt i ugnen i 12 minuter, de är klara när de får sprickor i sig! Ta ut plåten,tryck ner chokladbiten med marshmallowsen i varje kaka. Grädda i ytterligare 4 minuter. Låt svalna lite lätt innan du strör över den hackade chokladen. 
Förvaras i burk med lock i kylskåp. 



Jag kan inte säga att detta är en kaka utan snarare en bakelse! Kanske ditt helgfika? 



Ren konst tycker jag oftast bakverk är, de fascinerar mig! Tänk att göra en maffig tavla av denna Cookie? Det skulle jag lätt kunna ha på vägen hemma hos mig!


Jag blev den lyckliga vinnaren av Löfbergs tävling #899smaker med taggen #bröd på mitt instagram @arstidsboden_ häromveckan! Det tackar vi för! Jag ser redan fram emot helgens fika med detta goda kaffe!


Oavsett hur trött jag är på morgonen så möts jag alltid av de här sötnosarna! Då vaknar jag snabbt till liv!


Mina bebisar vet att frukosten är det viktigaste målet på dagen!
LYCKA! DAGENS ÖGONBLICK!


Snabbt och enkelt vill man ju ha kvällsmaten på vardagarna! Jag brukar göra toasted Sandwich när fantasin tryter! Det går alltid hem! Dessa bjöd min babe på igår! SÅ GOTT!


Eftersom som jag behåller gårdagens kakor för mig själv så får jag fjäska för min första provsmakare med lite annat gott! Jag tror nog att dessa duger!


Ni missade väl inte att det var
11/11 11:11:11 igår?! Då borde önskningarna gå in....OCH så är det FINAL i Hela Sverige Bakar ikväll!
SPÄNNANDE!! Heja Anna!

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar