söndag 1 november 2015

NOBAKE CHOCOLATE OREO COOKIE CAKE

1 NOVEMER IDAG!
Godmorgon och välkommen November! Jag har inga problem med att vi har 4 årstider här i Sverige men just november och december har jag lite svårt för, och det är för att då händer det inget i trädgården och så är det så svart där ute! Redan klockan 5 så blir det mörkt nu och speciellt om man bor på landet och det inte finns gatulampor! Jag vänjer mig aldrig vid detta mörker! Jag kommer själv från Norrland och där upplevde jag aldrig detta pga all snö som lyste upp! OGILLA!

I Januari däremot så händer det grejor igen, då börjar min trädgårdssäsong med fröodling av bla pelargoner, chili, paprika och kronärtskockor! Jag ser speciellt framemot det i år också för jag har ju blivit med ett nytt växthus! LÄNGTAR!!!

Vi brukar ha en familje/släktträff på Halloweenhelgen hos min underbara svärmor Monica och då har det fallit på mig att ha med desserten! Lite roligt faktiskt då de har ingen aning vad jag ska dyka upp med! (Ja alla har inte instagram!) I år blev det en Nobake Chocolate Oreo Cookie Cake! En riktigt rolig tårta att göra som är både Nobake och innehåller bara 5 ingredienser!

 Det här är ju ingen riktig Halloween tårta utan den skulle gå hem på vilket barnkalas som helst! För vem vill inte ha kakmonstret på besök?!


NOBAKE CHOCOLATE OREO COOKIE CAKE
400 g mörk choklad, hackad
4 pkt OREO kakor (ca 56 kakor)
4 dl vispgrädde
2 dl jordnötssmör, slät
2 chokladknappar till ögonen

Utsmyckning
Tänder och klor gjorde jag av marsipan, går även att använda fondant eller marsipan!

Gör så här:
Hacka chokladen och smält den i en stor skål med hög kant i mikron tillsammans med grädden och jordnötssmöret i intervaller. 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält men lämna det aldrig. Vispa sedan allt med en handsvisp så att allt blandats ordentligt! Låt stelna i kylen i ca 1-1,5 timme. Rör om lite då och då så att det är inte bara stelnar runt kanterna och på toppen!

Ihopmontering - Smeta ut 0,5 dl av chokladblandningen på den tallriken du ska ha tårtan. Fördela 6 kakor i en rund ring med ca ett finger emellan och en kaka i mitten. 




Tryck fram två av kakorna längs fram lite extra, de ska bli fötterna sedan! Sedan är det bara att fördela chokladblandningen ovanpå, ca 2 stora matskedar och sedan kakor igen, gör detta tills det blir sju lager med kakor.




 Fördela chokladen lite slarvigt ovanpå, tryck ut lite längst fram så att du kan fästa tänderna på något! Lägg lite extra chokladsmet på kakorna som ska bli tassar också!

Ögonen - 2 OREO kex utan topp. Fördela knappen på varje med hjälp av lite chokladsmet, lägg gärna lite runt om ögat också som ögonbryn. Fördela på topp och tryck ner en av dem lite extra.

Tänder och klor - Skär ut önskade storlekar och tryck på tassarna och fördela tänderna efter eget önskemål.



Läcker eller hur?! För alla er som kommer ihåg den klassiska Radiokakan så är det här en liten modernare variant! 


Den ser läcker ut åt alla håll och kanter!


Min son Isak fick en större chock när han öppnade kylskåpet.  Kakmonstet hade nämligen tagit över kylskåpet! Haha!


Vad kan vara bättre än en stor skål med OREO kakor?! 


Gårdagens svåraste uppgift fick min son Isak som fick ha den i knä i bilen vägen upp till farmor- 1 timmes bilfärd!


Visst är det härligt när kusinerna leker med varann? 
KÄRLEK! GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Det gäller att äta för att växa ordentligt! Min små sötnosar!
PUSS!


Vad händer hos dig en söndag som denna? Hos blir det bak, löpning, djurmys och ut och njuta av höstvädret!! Ha en fin dag!

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar