måndag 2 november 2015

PEANUTBUTTER CHOCOLATE SANDWICH COOKIES

VILKEN HÄRLIG HELG!
Hallo där fina du! Denna helg har nog innehållt allt; trevligt umgänge, utomhusbyggen, bak, matlagning, träning, umgås med familjen och djurkel! Fick faktiskt huset städat också och sovmorgon, kan inte alla helger vara så här?! Energidepåerna har fyllts på ordentligt! Hur har din helg varit?


Jag har väldigt svårt att slita mig från mitt härliga kök denna tid på året, jag kan stå och baka och laga mat hela tiden! Jag tycker det är så mysigt, musik i öronen, sippande på kaffe och finlir med recept och blogg! Det är tur att det blir gott för då "låter" min man mig hålla på! Haha!

Jag ÄLSKAR att fotografera utomhus, både med mina bakverk och trädgård men nu så kämpar jag nästan med klockan för det blir ju mörk riktigt tidigt! Jag hoppas jag har varit riktigt snäll i år för jag önskar mig både en riktigt kamera och studiolampor av tomten! Haha! För jag vill ju fortsätta med att leverera fina bilder till er och mig själv! Jag har även en baktanke med att vara riktigt utrustad till trädgårdsåret nästa år så jag kan dokumentera ALLT!


Om min son får bestämma så ska jag baka Cookies hela tiden, för då är kakburken alltid full och man kan norpa en när man vill! Jag tycker själv att de är roliga att baka, och så kan man variera i all oändlighet! Sedan är det även tacksamt när man har barn på besök, för vem gillar inte kakor?! 

Igår blev det Peanutbutter Choclate Sandwich Cookies! Så goda de blev! Det är ju en fördel att man gillar jordnötsmör för kakan är dränkt med det! Haha! Detta recept räcker till 8 normalstora Sandwich men vill du ha fler så dubblera bara receptet! Denna Cookies fick inte bara godkänt av sonen utan även av oss vuxna!


Peanutbutter Chocolate Sandwich Cookies
110 g smör, rumsvarmt
2,4 dl farinsocker
1 stort ägg
1 tsk vaniljpulver
1,8 dl vetemjöl
0,8 dl kakao
1/4 tsk bikarbonat
1 nypa salt

Frosting
0,8 dl jordnötssmör, slät
55 g smör, rumsvarmt
2 msk mjölk
2,4 dl florsocker

Topping
2 msk jordnötssmör, smält, 15 sek. i mikron

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och farinsocker i en bunke med elvisp i ca 4 minuter. Den ska bli fluffig! Tillsätt ägget och vaniljpulvret och vispa samman allt. Sikta mjölet, kakaon och bikarbonat och salt i en annan skål och tillsätt den sedan. Vispa till det med elvispen tills det har blivit en kladdig smet.

Klicka ut 16 normalstora bollar och fördela dem på två plåtar. Platta och forma till dem med en fuktig hand. Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. Låt svalna på ett galler innan du fyller dem med fyllningen. 

Lägg alla ingredienser till frostingen i en bunke och vispa dem med en elvisp till en slät smet. Lägg den i en spritspåse. Ställ åt sidan.

Värm jordnötssmöret försiktigt i mikron i ca 15 sekunder och lägg den i en spritspåse. 



Ta hälften av kakorna och spritsa ut frostingen på undersidan, tryck till en matchande kaka lite lätt ovanpå. Fortsätt till alla är fyllda! Spritsa sedan på jordsnötssmöret på toppen på kakorna. Förvaras i en bunke med lock i kylskåp.



Varför baka en slät kaka när man kan gotta till det rejält?! En sån här Cookie är det nya bakelsen! JAG LOVAR!



Nä, jag bakar sällan bara en sak när jag bakar! Jag fungerar bäst när jag har många bollar i luften samtidigt!


Idag blev det 2 sorters bröd också....


....en solros-, linfrölimpa och rosmarinsbaguetter! MUMS!


Gubben lyste upp hönsens tillvaro igår...



Se så vackert det blev! Jag sa ju att det är svart hemma hos mig! Haha! GÅRDAGENS ÖGONBLICK! MÄKTIGT!

Jag har inte riktigt visat er hur det ser ut nere hos mina höns! Så här ser det ut, 4 separata utegårdar och boningshus! Jag tro att de är nöjda....!


Jag ska behålla mina 4 kaninbebisar och för att göra dem så tama som möjligt, så ger jag dem så mycket kärlek! De gillar kroppsnärhet, så jag går oftast och håller i dem nära mig när jag är i trädgården! MEN det börjar att bli svårt nu när de är så stora! Haha! Ett litet tag till går det nog att hålla alla samtidigt....! 


Nu tar vi ett djup andetag så är det snart helg igen....! Jag lovar, en vecka går fort!

/Helena








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar