lördag 19 december 2015

CANDY CANE SNOWBALL PRALINES

ÖVERTID IDAG - KATSHING TILL TRÄDGÅRDEN!
Godmorgon alla fina! Vill man ha en stor trädgård så får man ju jobba för det! Ingenting är gratis! Men jag har inga problem att jobba om jag har ett mål i sikte! Vi sparade ju undan hela handpenningen till vårt hus och hur bra blev inte det?!

Idag har vi fullt upp på agendan men bara roliga saker! Jobb till 14.00, sen hem och ge alla djuren mat och kela lite med dem. Förbereda sig själv, hämta upp svärfar för ikväll är jag bortbjuden på lill Julafton! LÄNGTAR!

En av mina trädgårsinspiratörer @skillnadens (skillnadens trädgård)har gått och blivit gravid igen! Så roligt och grattis! Tanken slog mig för en sekund om man inte skulle gå och bli det själv? Vara hemma i minst 1 år och bara lulla och göra precis vad man vill?! Ja menar det är ju också ett heltidsjobb att bli mamma på nytt men tänkt dig - baka hur mycket du vill, kela med djuren och bara va?! Nä, det räcker att mina katter håller mig vaken på nätterna....!

-

Den här tiden på året är det mycket pralintillverkning, iallafall hemma hos mig! De är så goda, har lång hållbarhet och eftersom fyllningen är inkapslad så är det alltid fräscht!

Jag trodde faktiskt att denna pralin inte skulle bli av för det kändes som jag misslyckades med fyllningen MEN jag hade fel och det blev riktigt bra! Det blev Candy Cane Snowball Pralines! Godare eftersmak får man leta efter och som sitter kvar länge i munnen!

TIPS!
  • Tänk på att smeten kommer att bli rätt så hård i kylskåpet, speciellt om du förbereder den dagen innan men ställ bara fram den en timme före du ska göra pralinerna så mjukas den upp!
  • Garnera varje pralin direkt med de krossade polkagrisarna! De hinner annars stelna och då fastnar de inte!


CANDY CANE SNOWBALL PRALINES, 10 st

180 g vit choklad, hackad
1,5 msk vispgrädde
2,5 msk (ca 30 g) smör
några droppar pepparmints extrakt

Garnering
200 g vit choklad, hackad

Topping
0,5 dl polkagrisar, krossade

Gör så här:
Hacka den vita chokladen grovt. Lägg den tillsammans med grädden, smöret och pepparmintsextraktet i en skål och värm den i mikron i intervaller: 3*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig! Täck skålen med plastfolie och låt den stå och stelna i kylen i några timmar, gärna över natten.

Ställ fram skålen en timme innan du ska doppa dem i chokladen så att den mjukas upp lite! Forma dem till små runda bollar och ställ dem på en bricka med bakplåtspapper. Ställ dem i frysen i 15 minuter.

 Krossa polkagrisarna och lägg dem i en skål. Hacka den vita chokladen till garneringen och lägg den i en djup, smal skål och värm den i intervaller, se ovan! Doppa en boll i taget och låt dem gärna mellanlanda på ett galler innan du ställer dem på en bricka med bakplåtspapper, då får du bort överflödet av chokladen. Dekorera bollarna med de krossade polkagrisarna innan de stelnar. Låt stå i kylen tills chokladen har stelnat helt innan du serverar dem. Förvaras i burk med lock i kylskåpet.


Jag blev så nöjd med pralinens färg, hel vit! Som en snöboll!


När jag planerade att göra dessa Candy Cane Snowball Pralines så fick jag ett sådant sug på att göra förra årets favorit pralin Saffrans tryffel! Ja, varför inte göra dem också tänkte jag?! Det är ju ändå Jul?! Och hur skulle de se ut om jag skulle göra dem efter Jul?! Det känns fel liksom! Receptet på dem finns i länken nedan:



Jag bara älskar att laga mat med min fina man i köket! Det är kärlek! Igår så gjorde vi en favorit härhemma, tapas! Det blev såklart friterad kyckling, mozzarella och salami! Till detta serverade jag två kalla såser till som man kunde doppa i! Det blir även dagens lunch men då i tortillabröd med sallad! MUMS!


Vad vore fredagsmys om inte alla familjemedlemma får vara med?! Här är de, tripp, trapp och trull! Inte ofta jag får med dem på samma bild! MINA BEBISAR OCH SOM ALLTID ÄR GLAD OAVSETT VAD KLOCKAN ÄR!  Som imorse tex när klockan ringde 04.15, vem stod inte och väntade på att få kli! Jo Bissen, katten till vänster på bild!
DAGENS ÖGONBLICK!


När jag blir bortbjuden så försöker jag tajma in så att jag har bakverk hemma så det räcker som en gebort present! Hur skulle de se ut om jag som bakar så mycket skulle komma med en blomma? Nä, det går inte! Och så blir jag så glad när nåt jag har gjort gör nån annan människa glad! PRICELESS! Undrar vilken av dessa praliner som kommer gå hem mest?!


Var det någon som såg Svenska Hjältar galan igår? Jag bölar bara jag tänker på alla hemskheter som fina Elise Lindqvist,79 har varit med om och alla andra oskyldiga barn som kan hamna i fel händer! Som Astrid Lingrens skulle ha sagt: "Tvi Er, skäms vuxna människa!"

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar