onsdag 16 december 2015

CHOCOLATE SAFFRON BROWNIE MARSHMALLOW COCONUT SANDWICH

FIBER I HUSET PÅ FREDAG!
Hallo där i julstressen! Jajamän! Efter 5 års planering och arbete så får vi det äntligen installerat! YES! Detta firades med bubbel igår såklart! Kommunalt avlopp och vatten kommer senare i vår men jag är bara så glad för detta, äntligen grym uppkoppling!

Igår vet jag inte vad som hände men jag hade inte tid att skriva på morgonen, julen har kommit ikapp mig! Haha! Nä, det blev inköp av julbelysning istället som jag ska ha runt huset! Jag gick loss kan man ju säga! Ni får se hur det blev senare i inlägget! Jag är bra sen med detta för jag hade belysning sen tidigare men hittade det inte i år och blev bra sne på det och ville inte handla nytt men till sist fick jag ge mig! Det är så fint och bor man på landet med inga gatulampor så blir det ljust också!

I förrgår så hade jag frilek i köket och då bakade jag såklart Cookies, jag bara älskar att baka dem! Man kan göra så många olika varianter! Det blir oftast mer än en kaka, det blir en bakelse! Igår blev det med saffran! Det blev Chocolate Saffron Brownie Marshmallow Coconut Sandwich!

Den blev min julvariant av Cookies! Vad tycker ni? Visst ser den god ut?! Och det är den också! Den smakar som kolaknäck med saffrans smak och smarrig brownie Cookies! Jag använde mig av min hemmagjorda marshmallows men om du inte har tid eller lust att göra en egen så finns det att köpa färdig i affären! Jag tog ändå med Marshmallows receptet i detta inlägg utefall du blir sugen! Det grymma med denna kaka är att det är över en hel chokladkaka i den så den smakar verkligen choklad! LOVE IT!


CHOCOLATE SAFFRON BROWNIE MARSHMALLOW COCONUT SANDWICH, 18 normal stora kakor = 9 Sandwich 

225 g mörk choklad, hackad
2 msk smör
2 ekologiska ägg
1,5 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
1,2 dl vetemjöl
1/4 tsk bakpulver

Fyllning 1
210 g kondenserad mjölk
1 äggula
50 g smör, i bitar
1/2 tsk vaniljsocker
1 pkt saffran + 0,5 tsk valfri alkohol att lösa upp den i 
3 dl kokosflingor
1,2 dl nötter, ex valnötter eller pekannötter, hackade

Fyllning 2
1 dl Marshmallows fluff hemmagjord eller köpt på burk

Hemmagjord Marshmallow fluff
Marshmallowsfluff
2 stora äggvitor
några droppar citronsaft
1,8 dl strösocker
1,2 dl ljus sirap
0,5 dl vatten
1 nypa salt
1 tsk vaniljpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Ställ fram två plåtar med bakplåtspapper. 
Hacka chokladen. Smält smöret tillsammans med chokladen i mikron. Värm i 4*25 sekunder i intervaller och rör om lite då och då. Fortsätt till chokladen och smöret har smält.

Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Ställ åt sidan.

Blanda mjöl och bakpulver i en annan skål. 
Lägg smält chokladblandningen i äggsmeten och rör om. 

Tillsätt de torra ingredienserna och blanda försiktigt. 
Känns smeten lös så ställ den i kylen under tiden du gör jordnötsbollarna.

Blanda florsocker och jordnötssmör i en annan bunke, gärna med en elvisp tills det blir en jämn smet. 
Rulla degen sedan till runda bollar, 24 stycken och lägg dem på en bricka med bakplåtspapper.

Skopa upp degen jämnt på plåtarna och forma dem till runda bollar. 
Grädda dem mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. De ska få en hård yta men bli kladdig på insidan! Så övergrädda dem inte! Låt dem svalna helt på ett galler.




Marshmallow - Vispa äggvitorna och citronsaften i en matberedare under hög hastighet. Den ska bli vit, luftig och få toppar! 

Gör sockerlagringen under tiden den vispar! Blanda socker, sirap, vatten och salt i en kastrull. I ett snabbt uppkok, sänk till medelvärme och koka till 115 grader. Bubblar det för mycket lyft kastrullen och sänk graderna lite. Passa hela tiden! OBS! Det är varmt, aktas för små barn!

Häll den varma blandningen i en tunn stråle i marshmallows blandningen, sänk hastigheten på maskinen till låg hastighet! Höj sedan hastigheten till medel och vispa i 7 minuter. Tillsätt vaniljsockret och vispa igen så att det blandats. 

Fyllning - Värm mjölken, smöret och äggulan i en kastrull på låg värme under omrörning. Ta bort kastrullen när allt har blandats och smöret har lösts upp sig.

 Tillsätt vaniljsocker, saffran, kokosflingor och pekannötter. 

Låt fyllningen svalna innan du fyller kakorna med den!




Lägg ihop dem två och två och fyll ena kakan med Saffrans kokosblandningen (1 stor matsked), sedan klickar du en liten tesked marshmallows fluff på. Tryck sedan på den andra kakan lite lätt. Förvaras i burk i kylskåp.



Jag kan baka Cookies varje dag! De är bara för goda och lätta att göra!


Se sådana läckra färger det blev av saffranet!


Jag blev så missnöjd med detta godis när jag gjorde dem tidigare! Jag pratar om Chocolate Salted Pretzel Caramel Peanut Candy! Kolan blev så hård då men nu har jag finjusterat receptet, tillsätt lite mer grädde så nu är den perfekt! Jag hade både AKO gräddkola och Choc så de fick också en smak av mint! Vill du göra dem själv så finns receptet i länken nedan:



Ibland blir man bara så nöjd när man rotar igenom kylskåpet och kommer på att man kan göra spagetti och köttfärsås utan att köpa hem en enda ingrediens! LYCKA!


Bästa kompisar är Isak och lilla Mojje! Hans favoritställe är på Isak rygg, haha! KÄRLEK OCH GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Jag blev nästan själv som ett barn när min älskling tände belysningen igår! Jag fick t.o.m med honom på en biltur för att se det på avstånd! Finaste julbelysningen i området enligt mig! Detta gjorde även att altanen blev ljusare och då tyckte man inte längre att det var mörk ute!
SÅ VACKERT!


Det är inte ofta jag dricker bubbel på vardagarna men igår kände vi för att fira! Såklart vi åt lite tårta också! Det är tur att man har kylskåpet fullt med godsaker! ALLTID REDO FÖR LYX! SKÅL!


Hoppas dagen flyter på fort för nu vill jag bara hem till mitt Julpyntade hus! Ha en fin dag!

/Helena









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar