söndag 6 december 2015

CHOCOLATE CARAMEL PEANUTBUTTER SWIRL GINGERBREAD TART

GOD 2:A ADVENT!
Godmorgon alla fina! Idag är en sån där dag då det nästan är ok att gå i pyjamasen hela dagen! Skitväder säger jag bara!

Jag trodde nästan att jag skulle bli sjuk igår efter mitt löparpass, för jag blev bara så hängig! Jag tog väl ut mig för mycket! Isak och hans kompisar blev nästan utan fika, men bara nästan! Haha! 

Jag må kunna baka men finlir som dekorera cupcakes och bygga pepparkakshus är inte min grej! Förra året gjorde t.o.m min man pepparkakshuset! Det gäller att veta sina begränsningar! Men hatten av för er som lyckas! Jag har sett helt sjuka hus på instagram, vi inspirerar varandra!

Det fick bli en julinspirerad Tart istället! Chocolate Caramel Peanutbutter Swirl Gingerbread Tart! Jajamän, pepparkakor som botten! Det luktade peppakaka i hela huset när den gräddades! Snacka om julfeeling! Jag ville ha nåt kladdigt i den så det fick bli Dulce de leche! Ni vet väl att jag är väldigt svag för det  vid det här laget?! Det fungerade faktiskt och blev en härlig kombination! MUMS! 


CHOCOLATE CARAMEL PEANUTBUTTER SWIRL GINGERBREAD TART
Skal
270 g Pepparkakor
75 g smör, smält
1 litet ägg

Fyllning
0,5 dl Dulce de leche
0,6 dl jordnötssmör, slät
1,6 dl vispgrädde
200 g mörk choklad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Mixa pepparkakorna grovt i en mixer. Smält smöret i en kastrull. Blanda pepparkakssmulorna med det smälta smöret, tillsätt ägget och blanda igen. Tryck ut smeten i en form, 18 cm i diameter. (Ha gärna bakplåtspapper i botten så går det lättare att ta ut den sedan!) Tryck upp på sidorna också. Grädda mitt i ugnen i 15 minuter. Ta gärna en sked och tryck till kanterna direkt efter (om dem har sjunkit ner) medan den fortfarande är varm! Låt svalna helt!

Fördela Dulce de lechen i pajskalet. Hacka chokladen och värm den tillsammans med grädden i mikron i ingtervaller; 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig! Fördela choklad blandningen på Dulce de lechen. Lyft pajen och dunka den lite lätt i bordet för att få bort ev, bubblor. 

Värm jordnötssmöret i några sekunder, spritsa ut ett mönster på pajen. Dra en sked igenom, som en Swirl. Låt stelna i kylen i minst 1-3 timma innan servering. Skär upp med en vass kniv!



Visst är den vacker?! 


Perfekta vassa kanter fick man också!


Gapa stort! Haha!


Jag startade min helg igår på det bästa sättet, nämligen med nybakat! Får jag inte det på helgen så kan jag lika gärna skita i frukosten! Jag skämtar inte! Helgens bröd blev Valnöt- och fikonfrallor! Det perfekta med detta bröd är att det är kalljäst och du förbereder det kvällen innan, så du behöver bara grädda det på morgonen! Bra va?! Vill du göra dessa själv så finns receptet i länken nedan:



Jag tycker fortfarande det är fascinerande vilken liten värld vi lever i tack vare alla sociala medier! I fredags så tittade vi hela familjen på finalen på Masterchef USA Season 6! Min sons favorit under hela programmet var den smått galna kocken Stephen Lee, så jag föreslog att vi skulle skicka en liten hälsning till honom på instagram! Det blev en chock för min son när han svarade, kul! Han blev så stolt och mallig!  


Regn och rusk är vad vi får vänja oss vid nu men mina djur har det torrt och varmt! Här sitter mina Lohman höns och myser! Nöjda höns - jag får ägg hela vintern!


Vad bjöds det på för lördags käk hemma hos dig? Här hemma blev det Vegetariska Crepes, fylld med spenat, parmesan, citron och ricotta! Till detta serverade jag kokta och stekta rödbetor med fetaost och brysselkål! Och en kall citronsås till! 
MUMS!


Ibland önskar jag att jag var en katt för hur skönt ser det inte ut när de sover?! De kan ju somna gott var som helst! Här sussar min fina Wilda i köket medans jag lagar mat!
GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Vad blir det för gott adventsfika hos dig idag? Här förbereds det ett as....om jag nu lyckas! Ha en fin dag!

/Helena







4 kommentarer:

  1. Åh jösses så himla gott det lät. Uj uj uj, jag lär nog spara sidan i bokmärken så jag hittar tillbaka och kan göra den vid tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Denna kommer jag också att göra om!

      Radera