fredag 18 december 2015

CHOCOLATE CHIP COOKIE DOUGH CARAMEL BROWNIE

IDAG BLEV JAG BJUDEN PÅ FIN FIKA!
Godmorgon alla fina! Äntligen fredag och som tradition var det adventfika imorse på jobbet! Myspys! Hoppas ni har eller blir bjuden på nåt gott idag också! Den är ju ändå fredag, då får man äta godsaker! Haha!

4 veckor är det sedan jag bakade brownies senaste! 4 veckor! Hallo, skandal säger jag bara som brownielover! Jag får skylla på att jag är i Julkoma och att jul desserterna har tagit över! Jag gick och grubblade länge igår på vad jag skulle baka, jag hade faktiskt ett annat recept i åtanke men helt plötsligt så gick det upp för mig,

-"Varför inte göra en brownie med Cookie Dough?!"

Cookie Dough är ju också roligt att göra så det fick blir det istället!

Det blev Chocolate Chip Cookie Dough Caramel Brownie! Den blev otroligt god och så får man mycket kaka! Dessutom är den riktigt rolig att fotografera! Tummen upp!


CHOCOLATE CHIP COOKIE DOUGH CARAMEL BROWNIE

110 g smör
50 g mörk choklad, hackad
1,2 dl kakao
3 dl strösocker
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl

1 dl chokladknappar, mörk

Fyllning
0,5 burk Dulce de leche(kolasås) (du bestämmer själv hur mycket)

Cookie Dough

110 g (1,2 dl) smör

0,8 dl farinsocker

 1 tsk vaniljpulver
0,6 dl jordnötssmör, slät
1,8 dl florsocker
2 msk vetemjöl
1 nypa salt
1,2 dl mörka chokladknappar

Chokladöverdrag
165 g mörk choklad, hackad
25 g smör
1 msk vispgrädde


Gör så här:

Brownie - Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20*25 cm i bakplåtspapper, upp på kanterna också.
Värm smöret tillsammans med chokladen i en kastrull, rör om med en visp. Dra av den från plattan när det har blandats ordentligt!

Tillsätt kakao, strösocker och salt och rör om. Häll sedan i vaniljsockret och ägget och till sist vetemjölet. 
Rör om ordentligt.

Häll smeten i formen och fördela den jämnt. Tryck i chokladknapparna och "göm" den med smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter. 
Låt svalna helt i formen. 


Cookie Dough - Smält smöret i en kastrull. Tillsätt farinsockret och få det att koka upp under omrörning, sänk värmen lite och låt det småkoka i ungefär 1-2 minuter, sockret ska lösas upp. Ta av kastrullen från plattan och rör ner jordnötssmöret och till sist vaniljpulvret. Låt svalna i ca 15 minuter - det ska vara rinnigt! Tillsätt sedan florsockret, salt och vetemjölet och vispa ihop det med en elvisp. Lägg till sist i chokladknapparna. Låt stela i kylen i ca 10 minuter, ta sedan fram tallriken och låt den stå i rumstemperatur tills du ska använda den - du vill inte ha den för hård!

Fördela Dulce de lechen på browninen, ett tunt lager, sedan Cookie Dough. Låt den gärna stå en stund i kylen så att den stelnar helt. 

Chokladöverdrag - Hacka chokladen och värm den tillsammans med smöret och grädden i mikron i intervaller; 3*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt tills allt har smält men lämna det aldrig! Fördela jämnt på Cookie Dough. Låt stå och stelna i kylskåpet i minst 2 timmar innan du skär upp det! Täck den med plastfolie efter ca 30 minuter.



Det bästa med att baka själv är att du är den som bestämmer storleken på bitarna...!


Ju mer kladd desto godare...eller?!


Jag vet inte hur jag hann med allt igår efter jobbet...veckohandling,(med alla andra julstressade människor, ogilla!) bakning och brödbak! Det är jobb i helgen och för att få hemmagjort bröd i helgen så var det bara att kavla upp ärmarna igår och baka, för köpa bröd gör jag inte! Igår blev det Kesellafrallor med hasselnötter och fikon! MUMS!


Så j-vla stolt är jag! Ursäkta språket men nu är det så att min första provsmakare har bakat Pepparkakspralinerna här ifrån bloggen! Hon som säger att hon inte kan baka! Världsklass! Stolt Big mama! Du är bara bäst, Tessan! Dessa fick jag smaka på adventsfikat imorse, bättre start på dagen kan man knappast få! Nu får JAG vara provsmakaren...haha! DAGENS ÖGONBLICK!


Vad gjorde du innan jobbet idag? Förrutom mina vanliga morgon sysslor med djuren så förberede jag även kvällens bak...en liten tjuvtitt bjuder jag på!


Så här sött ligger mina tjejer Molly, Bella och Sally varje morgon! Man vill ju bara krypa ner brevid dem! MINA KÄRLEKAR!


Se nu till att ha en riktigt bra helg! Baka nåt gott vetja, då blir man glad!!

Kram

/Helena



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar