onsdag 9 december 2015

CHOCOLATE CHIP NUTELLA GINGERBREAD COOKIE CAKE

JULPYSSEL I STUGAN!
Hallo där fina! Onsdag redan och Pepparkakans dag idag! Så det var bara att kavla upp ärmarna och baka nåt med pepparkaka, haha! Baknörd som man är!

Det är nåt med pepparkaka och gräddningen i ugnen...det luktar så gott! Juligare blir det inte! Igår slog det mig att det faktiskt är jul om bara 2 veckor! Jag har gått i en dvala känns det som och tänkt att det är långt kvar MEN det är det inte! Känner du nån julstress?!

Om du som jag kom på i sista sekunden att det är pepparkakans dag idag och vill baka nåt men inte har så mycket tid så är denna Chocolate Chip Nutella Gingerbread Cookie Cake perfekt att göra! Den tar inte lång tid alls, bara att blanda, grädda! Du är klar på mindre än en timme! (Gräddningen tar ca 35 minuter) Hur gott är inte det som tillbehör till glöggen i tv soffan?! Jag lät den stå i formen i 15 minuter innan jag lyfte ut den, så att den fick sätta sig lite!

 Den blev himmelskt god och smakade mjuk pepparkaka med Nutella i! Som min son sa: "Den smakar godis mamma!" NÖJD!!!


CHOCOLATE CHIP NUTELLA GINGERBREAD COOKIE CAKE

130 g smör, smält
3 dl vetemjöl
1/4 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk ingefära, malen
1 krm kryddnejlika mald
1 nypa salt
0,6 dl packat farinsocker
2 msk strösocker
1 litet ägg
0,6 dl ljus sirap
75 g mörk choklad, knappar

Fyllning
1 dl Nutella

Garnering
50 g mörka choklad knappar

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Hacka chokladen till kakan grovt. Smält smöret i en kastrull och låt det svalna lite. Blanda mjöl, bikarbonat, kanel, ingefära och salt i en annan skål och ställ den åt sidan så länge! Vispa smöret tillsammans med farinsocker och strösocker i en bunke med elvisp. Tillsätt ägget och sirapen, vispa så smeten blir luftig och får en ljusare färg! Häll i den torra blandningen och vispa ihop allt försiktigt. Tillsätt de mörka choklad knapparna. Tryck ut halva kaksmeten i en springform, 18 cm i diameter som är klädd i bakplåtspapper. Smörj gärna kanterna med lite smör så släpper den bättre sedan!


Fördela nutellan på och sprid ut den jämnt på smeten, försiktigt. Jag täcker formen med aluminiumfolie så jag kan vara säker på att det inte läcker ut under gräddningen!



 Häll över den resterande kaksmeten och täck nutellan helt med smeten. Garnera med chokladknapparna, lyft formen och tappa den lätt i bänken för att få ut ev. bubblor.

Grädda mitt i ugnen i ca 30-35 minuter. Den ska släppa kanterna lite men det kommer fortfarande vara lite kladdigt på provstickan pga nutellan. Serveras helst varm!



Denna mjuka kaka är nog godast och saftigast nybakad!


Vad kan gå fel med en massa Nutella och choklad i sig?!


Man kan ju byta ut de mörka chokladknapparna mot vita också om du vill få den extra julig! Hoho!


Har du missat dessa gobitar - Crispy Salted Cracker White Peanutbutter Cup Caramel Bars så finns de i länken nedan! Så goda och super lätt att göra plus att den räcker till många!



Det absolut bästa och finaste jag vet är när nån bakar till mig! Tyvärr händer inte det så ofta för folk tror att det inte duger! Struntprat! Tur att min första provsmakare Tessan inte är en av dessa människor! Denna smarriga Nutellapaj med OREO botten förgyllde min kväll! Så god! TACK FINA DU!


Även Susanne Kjällander bakade härifrån bloggen igår! LYCKA! Se så fin den blev Chocolate Caramel Peanutbutter Swirl Gingerbread Tart!


Det blev en favorit i repris iår! Gubben styrde upp pepparkakshuset! Haha! Syns det att min son Isak smyckade det själv?! Fint va?!
KÄRLEK! DU ÄR BARA BÄST MIN BABE, MIN BÄTTRE HÄLFT! PUSS
GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Det kliar i mina trädgårdsfingrar nu! Dessa låg och väntade på mig i brevlådan igår! Inte långt kvar nu!!!
LÄNGTAR!


Idag ska vi planera nästa veckans mat/bak! Så här ser det ut för min del...jag måste ha det planerat annars får jag inte ihop vardagen! Haha!


Känner mig extra snäll idag och tar faktiskt med mig hela kakan til jobbet....först till kvarn!


Ha nu en mysig onsdag vad ni än hittar på! Själv så blir det familjemys för hela slanten med glögg och pepparkakor!
KRAM


/Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar