onsdag 30 december 2015

CHOCOLATE COOKIE DOUGH DULCE DE LECHE CAKE BALLS

NYÅR IMORGON OCH GUBBENS FÖDELSEDAG FAKTISKT!
Hallo där fina du! Nu var det ett tag sedan jag skrev, Julen har passerat och nyårsafton är här! HÄRLIGT!

Vad är det som händer kanske ni undrar?! Det undrar jag också faktiskt! Att baka, leta inspiration, blogga och fotografera är oftast jättekul, kanske inte hela tiden men ibland kommer det till en punkt då bägaren rinner över! Bara en liten grej gör så att man känner för att ge upp och skita i allt och speciellt i sådana här tider då man är stressad överlag! Jag är aktiv i flera sociala medier men jag har lärt mig att spelreglerna är olika beroende vilket forum man är! Jag vill ju bara sprida bakglädje och inspirera andra med mina recept och bilder MEN jag är fortfarande  privatperson! Och därför har jag gjort ett medvetet val att pausa min medverkan i en viss social media, (Inga namn nämnda!) men jag stänger inga dörrar för framtiden och hoppas jag är välkommen tillbaka! Jag hoppas innerligt att ni tar mig som jag är, lite crazy och att ni fortfarande tittar in hos mig och min blogg och livet på landet och bakar nåt gott härifrån!

SPRID KÄRLEK GENOM BAKNING!

Jag har även lovat mig själv att skriva när jag känner för det, som rutinmänniska som jag är blir det lätt att man skapar rutin på allt och då blir det mer som en prestationångest och då tappar man det roliga! Nä, mer Hippie och "go with the flow"!

-
Jag älskar att både göra praliner och ha dem i kylskåpet så att man alltid kan ta nåt gott när man vill! När jag nu imorgon är bortbjuden på årets traditionella födelsedagsfikat så tar jag självklart med mig praliner! Igår gjorde jag Chocolate Cookie Dough Dulce de leche Cake Balls! En pralin med en Cookie Dough boll i mitten, sen en kaksmet smaksatt med Dulce de leche runt och avslutas med ett chokladlager runtomkring! Gah så god den blev MEN jag blev lite besviken på utseende då lagrerna fick samma färg men smaken fick jag till iallafall!

Har du idètorska på vad du ska bjuda på som dessert imorgon på nyår och inte vill ha nåt mäktigt är dessa perfekta! Tar inte så långt tid att göra, är supergoda och du får mycket! Detta blir även mitt "tolvslaget tilltugg" tillsammans med skumpan!
GOTTIGOTTGOTT! 


CHOCOLATE COOKIE DOUGH DULCE DE LECHE CAKE BALLS, ca 16 st

1,5 dl vetemjöl
0,5 msk bakpulver
1 krm salt
100 g smör, rumsvarmt
2,5 dl strösocker
0,5 msk vaniljpulver
3 ägg
1,2 dl mjölk


Till fyllningen
ca 0,5 burk Dulce de leche (kolasås) (resten används till dekoration)


Cookie Dough
1,2 dl smör
1,6 dl strösocker
1,2 dl farinsocker
2 msk mjölk
1,2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1,2 dl mörk choklad, hackad


Garnering
400 g mörk choklad

Topping
0,5 dl dulce de leche alt. mörk choklad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader och ställ ett galler i mitten av ugnen.
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.

 Vispa smöret i ca 2 minuter med en elvisp i en annan skål. Tillsätt sockret gradvis och vispa allt i ca 3 minuter, det ska bli fluffigt och fint. Vispa i vaniljpulvret. Vispa sedan ner alla äggen men ett i taget till en jämn smet. Blanda sedan i mjölblandningen tillsammans med mjölken och vispa allt ordentligt så att det blandas rejält!

Häll smeten i en form (20*30 cm) klädd med bakplåtspappret i botten. Grädda mitt i ugnen i ca 25-30 minuter, kakan ska vara grädde men lite fuktig så stickan ska inte vara helt torr. Låt kakan svalna på ett galler. Smula kakan i en bunke och häll i Dulce de leche såsen, blanda ordentligt!

Cookie dough - Hacka chokladen och ställ åt sidan. Vispa ihop smör, socker och farinsocker i ca 3 minuter.

Häll sedan i mjölk och vaniljsocker och blanda ordentligt. Ha sedan i vetemjölet och salt och vänd till sist i den hackade chokladen. 

Rulla Cookie Dough degen till runda halvstora bollar, ca 16 stycken.

Ta en stor matsked av Dulce de leche kakssmeten och forma den först till en boll och tryck sedan ner försiktigt Cookie Dough bollen, forma den försiktigt till en rund boll. Ställ dem på en bricka med bakplåtspapper och låt dem stå i frysen i ca 20 minuter.

Hacka chokladen och värm den i mikron i intervaller; 4*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt tills chokladen har smält. Lämna den aldrig själv i mikron!

Doppa bollarna i den smälta chokladen och låt dem gärna droppa av på ett galler innan du ställer dem på en bricka med bakplåtspapper. Låt dem stelna i kylen innan du spritsar på Dulce de leche såsen eller den överblivna smälta mörka chokladen!



Tjusigt värre!



Jag spritsade mina praliner med både Dulce de leche och mörk choklad! Jag tycker att båda blev lika fina, vad tycket du, har du en favorit?


Den som spar den har....! De överblivna Cookie Dough bollarna frös jag in för framtida bakverk!


Hos mig så vilar vi inte från trädgården på vinterhalvåret! Det är ju då man kan få saker som man har lagt åt sidan gjorda! Som golvet till det nya växthuset tex! Detta gjorde vi i helgen som var! Fint va?! Nu börjar det likna nåt!


Det finns verktyg till allt idag på nätet! Dessa bakverk var populärast på mitt instagramkonto @arstidsboden_ under året som gått! Jag håller bara med, de är även mina favoriter!


Det har inte bara varit roliga stunder hos mig i Jul! Att äga lantbruksdjur innebär att man får räkna med att hantera döden! MEN denna gång tog jag det väldigt hårt! Det var tyvärr min favorit höna som somnade in under julhelgen i sitt värprede! Astrid min fina pulla! Den enda hönan som jag har namngett för hon var så personlig, alltid glad och kom jämnt springande när man kom! Hon blev min ögonsten när jag räddade henne från en envis ögoninfektion när hon var yngre! Tyvärr så frös de andra hönorna ut henne för hon var lite speciell, detta gjorde att hon vantrivdes till slut! Ont gör det men det är ingenting jag kan göra, det är så det går till i djurlivet!

R.I.P - Astrid kommer alltid vara med i mitt hjärta fina du! 


Ha nu ett riktigt Gott Nytt År! Nu ser vi framemot 2016 med nya äventyr och möjligheter!

/Helena






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar