fredag 4 december 2015

CHOCOLATE FUDGE S`MORES BITES

FREDAGSMYS PÅ JOBBET MED GLÖGG!
God fredag på er fina! Jag har inte alls varit på hugget på jobbet denna vecka så jag kan knappt vänta på att ladda batterierna i helgen!

Pushade dygnet både igår och i onsdags så jag känner mig lite ur balans! Har ni nåt roligt planerat i helgen? Själv så vet jag inte riktigt vad vi ska göra, vi tar det som de kommer! Ogillar faktiskt att ha allt planerat, hur roligt är det?!

Det är otroligt kul att så många nya (men även ni andra också såklart!) har hittat hit till bloggen och mitt instagram! KÄRLEK! Jag tycker själv att det är otroligt kul och personligt att veta mer om vem som är bakom dataskärmen! Så här kör jag en liten kort resumé om min själv!

1. BOR - Kungsbacka i Halland
2. ARBETE - Santa Marias Centrallager, Varuhantering
3. HOBBY - Baka, matlagning, löpning, djur och trädgård
4. ÄLSKAR - Min familj, realityserier, listor, äta och leta spännande recept!
5. HUMÖR - Som en Italienare, kärleksfull och galen i huvudet! Haha! Men är alltid ångerfull!
6. OGILLAR - Näthat, djurmisshandel, orättvisheter och inrutade människor!
7. RESER - Varit reseledare i mina yngre dar, tröttnade, föredrar att vara hemma! BORTA BRA MEN HEMMA BÄST!
8. FAVORITPLATS - Hemma, med ett vin glas och med solen i mitt ansikte i min pergola! Annars Mandelmanns trädgårdar!
9. KUL FAKTA - Spelat på elitnivå Ultimate Frisbee med Viksjöfors IF under många år i min ungdom!
10. LAST - Chips och dip!
11. TITTAR HELST PÅ - Bak- och matlagningsprogram som Master Chef, Realityserier, som Housewives! Grey´s Anatomy såklart också!
12. SEXHUNK OCH MIN MOROT NÄR JAG SPRINGER - Chris Powell, Extreme Makeover Wightloss - googla honom!
13. DRÖMMER OM - Öppna mitt eget lilla sommarcafé hemma på gården med djur, trädgård och bak! Samt att kunna ha bloggandet som jobb! Eller ha en foodtruck!
-
Min son och jag har en gemensam last och det är hemmagjord Marshmallow! Jag kan inte få nog av det! Igår så tänkte jag t.o.m göra lite extra utöver så jag kunde ta själv!! Jag kan inte behärska mig med det, skit i att det är en massa kalorier, det är bara för gott! Haha! Gårdagens bak blev Chocolate Fudge S´mores Bites! Och ja, den hamnade absolut på min top 10 lista! MUMSFILIBABA!


CHOCOLATE FUDGE S`MORES BITES

Botten
20 Digestive kex
0,6 dl strösocker
1/2 tsk salt
170 g smör,smält

Fudge
4,8 dl mörk choklad, hackad (250 g)
1 burk kondenserad mjölk

Marshmallowlager
2 stora äggvitor
några droppar citronsaft
1,8 dl Strösocker
1,2 dl ljus sirap
0,6 dl vatten
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Botten - Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och mixa digestiven grovt i en mixer. Blanda digestive smulorna med det smälta smöret. Klä en form 20*25 cm i bakplåtspapper, ända upp på kanterna. Tryck ut blandningen jämnt i formen. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Låt den svalna innan du fyller den!

Fudge - Hacka chokladen och smält den tillsammans med den kondenerade mjölken i en kastrull på låg värme under omrörning. Allt ska smältas! Häll den över digestive skalet och fördela den jämnt. Låt den stelna i kylen innan du lägger på matshmallowsen, gärna över natten!

Marshmallow - Vispa äggvitorna och citronsaften i en matberedare under hög hastighet. Den ska bli vit, lufftig och få toppar! 

Gör sockerlagringen under tiden den vispar! Blanda socker, sirap, vatten och salt i en kastrull. I ett snabbt uppkok, sänk till medelvärme och koka till 115 grader. Bubblar det för mycket lyft kastrullen och sänk graderna lite. Passa hela tiden! OBS! Det är värmt, akta små barn!

Häll den varma blandningen i en tunn stråle i marshmallows blandningen, sänk hastigheten på maskinen till låg hastighet! Höj sedan hastigheten till medel och vispa i 7 minuter. Tillsätt vaniljsockret och vispa igen så att det blandats. Fördela den på fudgen och gör gärna några slarviga toppar! Bränn av den med en brännare för att få ett snyggare utseende! Låt stelna i kylen i minst en timme innan du skär upp den med en vass kniv!



BILDBOMB! SÅKLART!


Den är lite messy men det är ju bara gott!




Detta blir mitt fredagsfika! Vad blir ditt?!


Gillar du Marshmallows så har jag självklart andra recept här på bloggen! Bla denna Chocolate Coffee Marshmallow S´mores Tart! Recept i länken nedan:




Eller varför inte göra dessa Chocolate Caramel S´mores Bars?! Recept i länken nedan:



Ni gör mig så glad och stolt när ni väljer att baka nåt gott härifrån bloggen! PUSS PÅ ER! Här har min fina vän Sofia bakat Nutella Filled Chocolate caramel Popcorn Balls! Samt @malinekberg som har gjort White Chocolate Peautbutter Cookie Dough Fudge! Grymt jobbat och så fina de blev!


#nöjdkille haha! Han må vara 12 år nu men är fortfarande min "lilla" kille! MAMMAS FAVORIT!


Jag får ju inte favorisera nån kanin eftersom jag har 7 stycken...MEN Bosse har stulit mitt hjärta! Han är bara för go! MIN LILLA KELGRIS OCH VÄRLDENS SNÄLLASTE!


Vi har som tradition att ha glögg på jobbet på fredagar under decembermånad men i år så visste jag inte om det skulle ske eftersom damen ifråga som brukar fixa det har slutat! MEN det fixas ända! KÄRLEK TILL ER TJEJER! Extra kul att bli bjuden på hembakat av någon annan! TACK CICCI, THERESE OCH KLARA! 
DAGENS ÖGONBLICK!


Lite Jul har vi allt fått i stugan....jag är inte så jultokig som vissa andra är men stjärnor i fönstren slår det mesta!


Ha nu en underbar fredag, ät, drick nåt gott och försök att ta det lite lugnt i julstressen!
KRAM

/Helena










2 kommentarer:

  1. TACK för en helt otrolig, underbar, fantastisk och inspirerande blogg som man bara älskar!!! Ska ha fika för släkten i veckan så jag önskar recept på din fina och smaskiga Chocolate Caramel Peanutbutter Swirl Gingerbread Tart inom kort =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack så otroligt mycket!!! Det värmer verkligen! Jag lägger upp receptet alldeles strax!

      Radera