måndag 14 december 2015

CHOCOLATE MARSHMALLOW CANDY CANE BROWNIE CAKE

VART TOG DEN HELGEN VÄGEN?!
Hallo där fina du som titta in här hos mig! Måndag igen och tiden bara rusar fram! Den är som ett skenande tåg känns det som! Haha!

Jag har varit rejält ur balans i helgen! Låt mig förklara! Jag kan gärna jobba övertid varje helg men om man har en period där det inte är övertid och så ska man helt plötsligt jobba då rubbas allt! Så på lördagen efter jobbet var det bara familjemys som gällde och det var nog bra för jag kände mig lite sliten i söndags också! 

Alla bakar så fina julbakverk nu i juletid och jag vill inte vara sen att haka på! Jag blir så inspirerad och jag vill ju självklart bidra med nåt smarrigt! Igår bakade jag Chocolate Marshmallow Candy Cane Brownie Cake! Jag hade en bild i mitt huvud hur tårtan skulle se ut och det kändes som att slutresultatet inte blev så långt ifrån denna! Jag blev riktigt nöjd och den smakar jul men inte pepparkaka! Haha! 

När jag får mina ideér om saker och ting och känner att detta måste jag bara göra då spelar det inte någon roll vad det är...som i detta fall en tårta! Jag är inte helt bekväm i dem....min man kan inte ens vara i köket för jag är lite urbalans! Ogilla att göra dem men samtidigt är det lite kul för man vill väl bli bättre på sånt man är sämre på?!


Jag har som ni vet blivit helt besatt av hemmagjord Marshmallow så självklart fick det vara med i tårtan! Frostingen får inte bara en härlig färg av den röda karamelfärgen utan även en eftersmak av pepparmynta! Gah! Toppen på det är att bottnarna är saftiga browniens! OMG!!!!!

TIPS!
  • Täck bottnarna med aluminiumfolie så går det lättare att ta ut bottnarna sedan!
  • Gör gärna tårtbottnarna dagen innan och frys in dem så går det lättare att skära upp dem sedan!
  • Överdriv inte med fyllningarna, speciellt inte marshmallowen! Då får du problem sedan när du ska täcka tårtan!

CHOCOLATE MARSHMALLOW CANDY CANE BROWNIE CAKE

Kaka
3 dl vetemjöl
3,6 dl strösocker
1,25 dl kakao
1/2 tsk bikarbonat
0,75 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 små ägg (rumsvarma)
1,8 dl mjölk, rumsvarmt
1,8 dl starkt svart kaffe, varmt
0,9 dl olivolja alt. rapsolja
2 tsk vaniljpulver

Marshmallowsfluff
2 stora äggvitor
några droppar citronsaft
1,8 dl strösocker
1,2 dl ljus sirap
0,5 dl vatten
1 nypa salt
1 tsk vaniljpulver

Pepparmint frosting
360 g smör, rumsvarmt
0,6 dl starkt svart kaffe, rumsvarmt
1 tsk pepparmintsolja
1,5 l -1,7 l florsocker
2-4 tsk röd karamelfärg

Garnering
krossade polkagrisar

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla 3 stycken springformar, 15 cm i diameter. Blanda vetemjöl, strösocker, kakao, bikarbonat, bakpulver och salt i en skål. Ställ åt sidan. Vispa ägg, mjölk, kaffe, olja och vaniljpulver i en annan skål med elvisp. Blanda i mjölblandningen och vispa allt i ca 3 minuter. Smeten kommer att vara lös! Fördela smeten i de tre skålarna, ca 680 g per form.

Grädda mitt i ugnen i 20 minuter, kolla hur de ser ut, vrid formarna och grädda i ytterligare 10 minuter. Låt kakan svalna i formarna i ca 20 minuter innan du stjälper upp dem på ett galler för att svalna helt. 

Marshmallow - Vispa äggvitorna och citronsaften i en matberedare under hög hastighet. Den ska bli vit, luftig och få toppar! 

Gör sockerlagringen under tiden den vispar! Blanda socker, sirap, vatten och salt i en kastrull. I ett snabbt uppkok, sänk till medelvärme och koka till 115 grader. Bubblar det för mycket lyft kastrullen och sänk graderna lite. Passa hela tiden! OBS! Det är varmt, aktas för små barn!


Häll den varma blandningen i en tunn stråle i marshmallows blandningen, sänk hastigheten på maskinen till låg hastighet! Höj sedan hastigheten till medel och vispa i 7 minuter. Tillsätt vaniljsockret och vispa igen så att det blandats. 

Pepparmints frosting - Mixa smöret i en matberedare i 5 minuter på hög hastighet, det ska bli fluffigt och vitt! Tillsätt pepparmintsolja, kaffe och florsockret lite i taget. Mixa ordentligt. Tillsätt den röda karamelfärgen, mixa igen. Häll i så mycket som du känner för, vilka färgnyans du vill ha på det röda/rosa.



Montering - Dela bottnarna på mitten. Det blir en över! Jag hade bara fyllning till 5 lager! Lägg en botten på ett serveringsfat, fördela frosting (2 stora msk) jämnt. Lägg på en bottenkaka, marshmallowsfluff, botten, frosting, botten, marshmalows fluff, botten.




 Fördela sedan resten av frosting på kakan och på sidorna.
Försök att få det så slätt som möjligt!


Krossa polkagrisarna slarvigt och tryck på dem på botten av kakan. Spritsa ut små topppar av marshmaowsfluffet på tårtan.



Kan det bli mer rosa eller "tjejigare" tårta?! Jag tycker den har attityd ändå med de mörka bottnarna!


Ett "lyx" problem är att tårtan var så hög att jag fick svårt att få med hela på närbild!


Jag får inte nog av de skarpa färgkontrasterna i denna tårta!
NÖJD BAGARE!


Jag älskar att göra annorlunda praliner som är inspirerad av desserter och bakverk! Här har vi Tiramisu praliner! Hur gott låter inte det?! Vill du göra de själv så finns receptet i länken nedan:



Man får se tårtor som byggnationer, man måste ha en liten skiss på verket! Kanske inte världens snyggaste ritning men jag fattar den iallafall! Haha!


Vad blev din söndagsmiddag igår? Hos mig blev det hemmagjord tagliatelle med fläskfile och ädelostsås med riven parmesanost på!  MUMS!


Ingenting slår helgfrukostarna! De är bara bäst! Speciellt mysigt känns det nu med advent och allt! GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


I natt blev det äntligen lite kyligare! Jag föredrar det hellre än en massa regn som gör det nästan omöjligt för mig att vistas i trädgården med djuren! En brasa är nästan som en levande tavla, man kan inte få nog av att se på dem! Plus att den ger värme också!
VACKERT!


Ha nu en mysig måndag! Kanske baka lite?! Själv så blir jag gräsänkling och man vet aldrig hur det slutar..! Haha!

/Helena



2 kommentarer:

  1. Hejsan, jag blev sugen på att baka din chokladtårta med marshmallows fluff och pepparmintsfrosting, den eosa med vita toppar på. Men, enligt receptet på pepparmintsfrostingen står det att det ska vara 1,5 LITER - 1,7 LITER florsocker???! jag funderar på om du verkligen har skrivit rätt, för om det skulle vara det så skulle kakan vara oätbar. Jag undrar om det verkligen ska vara så och vad det ska vara för mått istället? Tacksam för snabbt svar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du vill göra den och jag vet att det låter mycket men så mycket krävs det för att täcka med ett bra lager!

      Radera