måndag 7 december 2015

DOUBLE LAYER CHOCOLATE CARAMEL OREO CHEESECAKE

JAG FICK TILL DEN! HAHA!
Godmorgon alla fina! Redan andra advent, vart tog tiden vägen?! Kollar man vädermässigt så känns det som september....tyvärr ingen riktig julfeeling hos mig....ännu!

Jag kan uppskatta och se framemot Julen med mat, bakning, ledighet och umgänget men det här sjuka stressen och hetsen att allt måste bli perfekt och presenterna ska vara så dyra som möjligt och genomtänkta får mig att må lite illa! Det är väl inte det denna högtid går ut på?! Hur tror ni att dem som inte har råd mår av köphetsen? Är det bara jag som känner så?! Därför är jag lite avvaktande med julsaker och går inte ALL IN, det finns andra som gör det mycket bättre! SÅ KÄNNER JAG!

Jag tror jag var i köket nästan hela dagen igår! Det blev brödbak, matlagning och kvällens dessert! Men helt ärligt vem går ut om man inte måste gå ut i detta väder?! Man blir ju nästan lite deprimerad...måste det regna och vara mörkt hela tiden?! OGILLA!

Som ni alla vet så är jag ett BIG fan av MASTERCHEF, speciellt det som går i USA, CANADA och AUSTRALIEN! Är det nåt moment som jag älskar så är det när de ska kopiera en rätt från syn, doft och smak! Så kände jag mig igår!

Jag hittade en bild på denna dessert på nätet men ingen recept så det blev till att dra fram mina ess ur rockärmen! Haha! Det blev Double layer Chocolate Caramel OREO Cheesecake! Det här är ingen dessert man slänger ihop på en kvart utan den kräver sin tid! Men så värt det! Kan vara bland det godaste jag har ätit! Allt gott i en och samma kaka; OREO botten, choklad, Kola, Cheesecake och Marshmallow fluff! 

TIPS!
  • Ha god tid på dig att göra den, lagrerna kräver sin tid att stelna!
  • Följ alla steg till pricka i receptet så kommer det att gå galant!
  • Använd termometer när du kokar sockerlagret till Marshmallowsen, den måste vara precis 115 grader!
  • Skär upp den med en vass, varm kniv!


DOUBLE LAYER CHOCOLATE CARAMEL OREO CHEESECAKE

Botten
280 g OREO Kex
130 g smör, smält
1 tsk salt

Caramel
240 g (2 pkt) AKO mjuka kolor, en AKO Grädd och en AKO Chock
0,75 g vispgrädde
2 dl jordnötter

Choklad lager 1
100 g mörk choklad, hackad
15 g smör
0,5 msk vispgrädde

Cheesecake
110 g vit choklad, hackad
300 g philadelphiaost, naturell
75 g florsocker
2,2 dl vispgrädde
1,5 msk varmt vatten
1 msk gelatinpulver

Choklad lager 2
100 g mörk choklad, hackad
15 g smör
0,5 msk vispgrädde

Marshmallowsfluff
2 stora äggvitor
några droppar citronsaft
1,8 dl strösocker
1,2 dl ljus sirap
0,5 dl vatten
1 nypa salt
1 tsk vaniljpulver

Gör så här:
Botten - Sätt ugnen på 175 grader. Mixa OREO kakorna grovt i en mixer. Smält smöret och tillsätt kaksmulorna och saltet. Klä botten på en form 18 cm i diameter med bakplåtspapper. Fördela blandningen i formen, riktigt högt på kanterna också. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Låt den svalna något innan du fyller den med kolalagret.

Caramel - Värm kolorna tillsammans med grädde i mikron i intervaller; 4*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig! Tillsätt jordnötterna och blanda ordentligt. Fördela kolan i skalet i formen. Låt stelna i kylen i ca 1 timme.

Choklad lager - Hacka chokladen och värm den tillsammans med grädden och smöret i mikon, se ovan! Fördela chokladblandningen på kolalagret jämnt. Låt stelna i kylen i ca 30-45 minuter. Det ska inte vara en blöt fläck på den! 

Cheesecake - Hacka den vita chokladen och värm den i mikron i intervaller, se ovan! Blanda philadelphiaost, grädde och florsocker i en bunke, vispa den krämig med en elvisp. Tillsätt den vita smälta chokladen och blanda ordentligt. Lägg gelatinpulvret i en skål och tillsätt varmt vatten, blanda väl. Häll den sedan i cheesecaken och vispa ihop smeten. Fördela på chokladskalet, jämnt. Låt stelna i kylen i minst 4 timmar med en plasthätta på eller plastfolie.

Choklad lager - Hacka chokladen och värm den tillsammans med grädden och smöret i mikon, se ovan! Fördela chokladblandningen på kolalagret jämnt. Låt stelna i kylen i ca 30-45 minuter. Det ska inte vara en blöt fläck på den! 

Marshmallow - Vispa äggvitorna och citronsaften i en matberedare under hög hastighet. Den ska bli vit, luftig och få toppar! 

Gör sockerlagringen under tiden den vispar! Blanda socker, sirap, vatten och salt i en kastrull. I ett snabbt uppkok, sänk till medelvärme och koka till 115 grader. Bubblar det för mycket lyft kastrullen och sänk graderna lite. Passa hela tiden! OBS! Det är varmt, aktas för små barn!

Häll den varma blandningen i en tunn stråle i marshmallows blandningen, sänk hastigheten på maskinen till låg hastighet! Höj sedan hastigheten till medel och vispa i 7 minuter. Tillsätt vaniljsockret och vispa igen så att det blandats. 

Spritsa ut små droppar på chokladen och skär upp med en vass, varm kniv!



Jag fick det lite svettigt att få till ljussättningen, det blev för starka kontraster men det blev bra tillslut! Ingenting ska vara lätt!


Kladdigt ska det vara! Den är lika god som den ser ut!
MUMS!


Som ett barn på Julaftonen blir jag när jag gör Marshmallowsfluff! Om jag själv får bestämma så hade det räckt med detta till söndagsgodis! Jag gjorde faktiskt lite extra och sparade till framtida bakverk eller sötsug för min del! Haha! Det är sjukt enkelt att göra själv istället för att handla en dyr liten burk i affären!


Gillar du OREO, choklad och Cheesecake så kommer denna Baked OREO Choclate DREAM Cheesecake också falla dig i smaken! Receptet finns i länken nedan:




Så härligt det är att se att julbaket är på gång på allvar, speciellt kul är det när ni bakar härifrån bloggen såklart! Dessa fina bakverk har Karin Rodén och @rufsen67 bakat! Så fina de blev och vad duktig ni är!


-"Jag köper alltid färdig Guacemole för det är så bökigt att göra själv!"

Det svaret får man ju ofta, men helt ärligt är det så svårt egentligen?! Det är väl bara att hacka och mixa eller? Du får mycket mer och så är det bara för gott!


Från planering till beställning! Yes!!! Då var trädgårdsåret 2016 igång! Igår gjorde jag min första beställning på pelargoner, kronärtskockor, chili och paprika! De är de första man frösår i Januari! VÄRLDENS LYCKASTE TJEJ OCH SJÄLVKLART GÅRDAGENS ÖGONBLICK!


Jag får inte nog av att mysa med mina bebisar! (i mina ögon är de det fortfarande) Här har vi charmtrollet Sally som trivs bäst när hon får gosa så nära en som möjligt! Då lägger hon sig platt fall!
KÄRLEK!


Hoppas jag kan inspirera er att baka nåt gott nu i Juletid! Ha en underbar måndag bakvänner!
KRAM

/Helena












1 kommentar:

  1. Hejsan! Jag skulle vilja baka din chokladtårta med peppermintsfrosting och marshmallows fluff, den som är rosa med vita toppar. Men, jac har en fundering. Enligt receptet på pepparmintfrostingen står det att det ska vara 1,5 LITER - 1,7 LITER??? Och jag undrar om du verkligen skrivit rätt där? Det kan inte vara liter tänker jag för då skulle kakan bli oätbar. Så min fråga är, ska det vara liter eller något annat mått? Tacksam för snabbt svar! // erina

    SvaraRadera