fredag 29 januari 2016

CHOCOLATE OREO CARAMEL DOUBLE LAYER MOUSSE PEANUTBUTTER PIE

5000 FÖLJARE PÅ @arstidsboden_ ! LYCKA!
Jajamän, så glad jag blir! Vad kul att jag kan inspirera er och att ni gillar det jag gör! KÄRLEK!

Jag är så glad i mitt liv just nu när alla de pusselbitar som jag vill ha med sakta börjar falla på plats! Det är mycket jobb med många intressen men brinner man för dem så känns det som man bara gör roliga saker hela tiden! Jag har blivit med mer höns igen, (och mer kommer det att bli till helgen!) äntligen! Vi valde att sälja nästan alla våra tidigare av olika anledningar så det har känns riktigt tomt därnere i hönsgården nu under vintern! Men nu är det liv där igen och ingen är gladare än jag! Trädgårdsodlingarna är igång också och vi kan börja bygga på planerade vårprojekt! Livet är bra härligt! Har du gjort några planer för detta år?

Onsdagens bak och jag var inte bästa kompisar! Jag hade en annan bild framför mig än vad det blev! Jag t.o.m slängde stora delar av den efteråt till både min man och sons besvikelse, inte pga av smaken för den var gudomlig utan av ren frustation! Så är det när man vill att allt ska bli perfekt! Jag blir så trött på mig själv ibland! Vad blev det då? Jo en Chocolate OREO Caramel Double Layer Mousse Peanutbutter Pie! Gillar man mousse, choklad och jordnöstsmör kommer du att älska denna!


CHOCOLATE OREO CARAMEL DOUBLE LAYER MOUSSE PEANUTBUTTER PIE

Botten
1 pkt OREO kakor (14 st)
2 msk smör, smält

Lager 1
160 g mörk choklad, hackad
1,6 dl vispgrädde
0,8 dl kola sås alt Dulce de leche

Mellanlager
0,75 dl Choklad Dulce de leche

Lager 2
2,4 dl vispgrädde
0,8 dl jordnötssmör
2 msk florsocker
1 tsk vaniljpulver

Garnering
0,75 dl choklad Dulce de leche

Gör så här:
Botten - Sätt ugnen på 175 grader. Mixa OREO kakorna grovt i en mixer. Smält smöret i en kastrull, häll på OREO smulorna, blanda väl. Täck en springform, 18 cm i diameter i bakplåtspapper i botten. Tryck ut Oreo smeten, även högt upp på kanterna! Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Tryck gärna till kanterna efter gräddningen om den har svält mycket! Låt svalna något.

Lager 1 - Hacka chokladen grovt och värm den i en skål i mikron i intervaller. 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig! Låt chokladen svalna något. Vispa grädden halv hård och tillsätt chokladen och kolasåsen. Vispa tills smeten blir fast som vispad grädde. Häll moussen på skalet och fördela den jämnt. Låt stelna i kylen i några timmar, gärna över natten. 

Fördela mellanlagret på chokladmoussen.

Lager 2 - Vispa grädden hårt och tillsätt jordnötssmöret, florsockret och vaniljpulvret. Vispa den så att smeten går ihop! Fördela den sedan försiktigt på chokladmoussen. Låt stelana i kylen i några timmar. Spritsa på Choklad Dulce de leche innan servering!



Att dekorera en "orörd" kakan är rena drömmen för en bagare! Eller vad säger ni? Det kliar nästan i fingarna!


Jag säger som Oprah Winfrey sa häromdagen, "jag älskar bröd och måste äta det varje!" Haha, men så är det! Jag stor bakar bröd varje söndag så jag har så det räcker under veckan! Veckans bröd blev surdegsbröd med hasselnötter och rivna äpplen!
GOTT!


Lite lägesrapport på odlingarna i växthuset så ni hänger med! De saker som jag har frösått hittills växer så det knackar men de ränner inte iväg! I helgen blir det nog lite omplanteringar! Jag hade varken chili eller paprika i växthuset förra året för jag kände inte för det helt enkelt! Men i år frösår vi desto mera! Massor! Här har vi sorten Lombardo, denna chili är mild och kan ätas som paprika också!


Gårdagens ögonblick måste ändå ha varit när jag multitaskade på kvällen! Det blev bloggskrivande och matnotan på en och samma gång!


Eller så var det när jag och älsklingen fixade det sista på hönsens tak mitt i regnet! Vi har haft det öppet medvetet för på sommaren skiner solen så fint där och de tycker om att ligga och solbada men den här tiden blir det bara blött! Ikväll blir det del 2 på projektet då vi ska täcker marken med täckbark!


En av mina många drömmar jag har haft sen vi köpte vårt hus på landet är att ha en liten minigårdsbutik, jag har säkert nämnt det tidigare! Nu tar vi ett steg i rätt riktning och börjar att sälja ägg! 3 kronor styck! Det är bara att höra av sig om du är intresserad!


Hoppas ni har planerat nåt gott att äta och kanske baka nu till helgen! Själv så har jag det och ser sjukt framemot lite ledighet!


/Helena 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar