måndag 1 februari 2016

CHOCOLATE CHIP CARAMEL POTATOE CHIPS BROWNIE

EN HÄNDELSERIK HELG!
Men goddag! Måndag igen, ny månad och vi stänger dörrarna till en fullspäckad helg! Hoppas du är lika nöjd med helgen som jag är!

I vårt område där vi bor ska det byggas ett nytt hus mitt emot vårt. Denna tomt har varit täckt med skog till för några veckors sedan. Det skövlades och flisades ner på två dar och grisade ner rejält både hos oss och på den nysatta asfalten som vi har. Men det gäller att vara uppfinningsrik och vända nåt negativt till positivt, vi krattade upp allt och mina hönor blev jätteglada! Fliset fungerade perfekt som marktäckare! Det enda nackdelen var att jag sträckte ryggen rejält när jag skulle stretcha mig efteråt, så i helgen har jag varit lite handikappad! Men jag har ändå rört på mig och idag känns det ändå ok. Jag har inte tid med en ofungerande kropp! Haha!

Årstidsboden, årstidsboden....ja den har inte haft det lätt! Hatälskad har den varit hos mig många gånger. Pga mina egna krav och standard, blir det inte perfekt så skiter jag i det! Ett dåligt förhållande som bara matar på i samma spår MEN man lär så länge man lever och nu så blir jag både varm och stolt av att ha skapat denna mat- och bakblogg och självklart även mitt instagram! Jag har inte längre en klump i magen när jag vaknar på morgonen och ångest om det blir bra eller ej! Jag kan bara göra mitt bästa och det duger! Så är det med det!  

-
Jag har två saker som jag måste ha varje helg och det är faktiskt chips och dip! Hur mycket gott jag än bakar så är det det som ligger högst på min lista! Därför blev jag extra glad när jag gjorde denna Chocolate Chip Caramel Potatoe Chips Brownie! Jag har länge sett några liknande bakverk cirkulerat på nätet men ingen av dem har jag fastnat för! Så jag tänkte, varför inte slänga ihop en egen variant?! Den blev lika god som jag trodde och chipsen gav en fin sälta men tog inte över smaken. Chokladen, chipsen och brownien gifte sig fint ihop!


CHOCOLATE CHIP CARAMEL POTATOE CHIPS BROWNIE
110 g smör
50 g mörk choklad, hackad
1,2 dl kakao
3 dl strösocker
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl

1 dl chokladknappar, mörka

Fyllning
0,5 burk Dulce de leche
1 dl valfri sorts chips, krossade

Garnering
165 g mörk choklad, hackad
25 g smör
1 msk grädde
1 dl valfri sorts chips, krossad

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20*25 cm i bakplåtspapper, upp på kanterna också.
Värm smöret tillsammans med chokladen i en kastrull, rör o med en visp. Dra av den från plattan när det har blandats ordentligt!

Tillsätt kakao, strösocker och salt och rör om. Häll sedan i vaniljsockret och ägget och till sist vetemjölet. 
Rör om ordentligt.

Häll smeten i formen och fördela den jämnt. Tryck i chokladknapparna och "göm" den med smeten. Grädda mitt i ugnen i ca 17-20 minuter. 
Låt svalna helt i formen. 

Krossa chipsen grovt och blanda dem tillsammans med Dulce de lechen. Fördela smeten på brownien. Låt den stå i kylen under tiden du gör choklad lagret!

Hacka chokladen och värm den tillsammans med grädden och smöret i mikron i intervaller. 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig. Fördela den smälta chokladblandningen på kolalagret. Krossa chipsen lite lätt och fördela dem slarvigt på chokladlagret. Låt stå i kylen tills chokladlagret har stelnat, ca 2 timmar innan du serverar den! Förvaras sedan i kylskåp i en burk med lock.



Jag bara älskar dessa bakverk med synliga lager! De är så vackra att se på och att de sedan smakar gudomligt också är ju inte helt fel! MUMS!


Fresta får man alltid göra?!





Jag frestade med dessa Peanutbutter Cookie Dough Cups på mitt instagramkonto - @arstidsboden_ igår! Smarrigt goda små rackare! Nästan beroende framkallande! Superenkla att göra också! Vill du göra de själv så finns receptet i länken nedan:



Både vi i familjen och hönsen blev glada med nybakat bröd i lördags! Här duger inte med vad som helst till de damerna, bara hembakat! De fick också kanelbullar som låg i frysen och skräpade! Men vad gör man inte för att de ska må bra?! 
LYCKA!


Äntligen fick jag känna lite jord mellan fingarna! som jag har längtat! I helgen blev det stora omplanteringdagen av chili, paprika, pelargon och kronärtskocka! Nu ni nu är årets trädgårdssäsong på gång fullaste allvar!


Se så vackra mina chiliplantor är redan! Stolt som en tupp är jag!


Det fjärde höns boningshuset blev färdigt i går! Sicken händig karl jag har! Han är bra på allt! Jag måste ändå vara nåt att ha eftersom han tycker att mina ideer är ok! Haha!


10 till Lohman höns flyttade in hos oss igår! De såg ut att trivas och redan i morse så fanns det massa ägg i värpredet! Nu har vi 30 Lohman höns, uppdelade i 3 burar plus 4 Brahma höns i den 4:e buren! Härligt! Livet på landet!


Det är inte lätt att börja veckan med att äta nyttigt om man jobbar med mig! Jag tar gärna med lite smått och gott av de saker jag har bakat under helgen, jag älskar att dela med mig! Men de brukar inte klaga...! Allt kan ju inte vi i familjen äta eller hönsen! Haha!


Trots att helgen har varit fullspäckat med alltifrån djur, bak, trädgård och hemmabjudning så tycker jag att denna bild sammanfattar allt bra! KÄRLEK!


Mitt favoritprogram just nu är Masterchef Australia men pga Canal Digitals sändningsstopp kan jag inte se den längre! Ogilla och frustration! Hoppas de löser det för vad ska jag annars springa till?! 

Ikväll ska jag och min son baka sockerkakor och jag ser sjukt framemot det! Vad ska du hitta på? Ha en fin dag!
KRAM

/Helena





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar