fredag 29 juli 2016

SEMESTER MOOD

SKÖRDETIDER!
Fredag! Yeah! Fredagsfeelingen håller i sig trots semester! Ikväll blir det grillat med grönt ifrån trädgården! Mums!

Idag ställde vi klockan tidigt för att sonen och svärmor ska till kusinerna i skåne över helgen! Jag skulle ljuga om jag inte sa att det var segt att kliva upp! Har nästan glömt att jag tidigare innan semester sprang innan jobbet och klockan pep på 04.00! Usch! 

Vad har du för planer nu till helgen? Själv så ska även vi neråt i landet, närmare bestämt till Hässleholm och hämta två belgiska kaniner som jag har tingat sedan länge! LÄNGTAR!

Igår kväll så var det en omtänksam person på mitt instagram konto @arstidsboden_ som nämnde att jag hade spam här på bloggen! Usch, ogilla! Jag som redan är så kass på data vill ju inte dras med det också! Jag fick panik, resursha lite, stängde ner bloggen, öppna den igen, tog bort lite inställningar så nu hoppas jag den är bra! Om inte så vore jag tacksam och du nämner det så vi kan åtgärda det, eller ge tips vad jag ska göra för att få bort det! Alltid ska det vara nåt, på min data är det ingenting men vad vet ju aldrig!

Det är väl klart att jag vill bjuda på en dessert när svärmor kommer! MEN saken är den att jag inte hade så mycket tid igår att stå inne i köket och hålla på så det fick bli nåt som klarar sig själv typ! Det blev Nobake OREO Chocolate Ganache Tart! Så god den blev! Med endast 4 ingredienser (som man oftast har hemma!) och nobake! Passar perfekt att göra nu under sommaren! Det enda du behöver göra är att blanda ingredienserna och sedan klarar den sig själv i kylskåpet! Perfekt dessert när man har ont om tid men ändå vill bjuda på nåt gott hemmagjort!



NOBAKE OREO CHOCOATE GANACHE TART
Botten
1 pkt OREO kex (154 g)
2 msk smält margarin

Fyllning
240 g mörk choklad, fin hackad
2,4 dl vispgrädde

Topping
2/3 pkt OREO kex, grovt hackad

Gör så här:
Ta fram en springform, 18 cm i diameter, täck botten med bakplåtspapper. Smält smöret i en kastrull på låg värme. Finhacka Oreon, gärna i en matberedare. Blanda kaksmulorna med det smälta smöret. Tryck ut blandningen i formen, gärna en bra bit upp på kanterna! Ställ formen i frysen i 30 minuter.

Grov hacka OREON till toppingen, ställ åt sidan. Hacka chokladen till fyllningen och blanda den tillsammans med grädden i en skål. Värm den försiktigt i mikron i intervaller. 4*25 sekunder, rör om lite då och då men lämna den aldrig ensam. När du har blandat allt ordentligt så fyller du pajskalet med det. Tryck försiktigt ner kakorna slarvigt och låt den stå och stelna i kylskåpet i minst 2 timmar innan du skär upp den! Täck den gärna med plastfolie efter en stund så slipper du få en hinna på chokladen! Lycka till!



Den gick hem kan jag lova och var bara för god!


Så läcker....bildbomb så klart!


Fresta måste man ju också få göra.....! Gör den själv idag eller imorgon så har du nåt gott till tv-soffan senare på kvällen!


Växthusen levererar verkligen i år! Jag provade dessa tomatillo i år för första gången och nu äntligen ger de skörd! LYCKA! De är ju släkt med tomaten men jag tycker att de påminner mer om en gurka både i växt och blomning! Tar en massa plats så vi får se om det blir en repris av dem nästa år!


Om du inte känner för att baka den kaka så måste jag tipsa dessa gudomligt goda cookies, Chocolate Brownie Marshmallow Cookie Dough Sandwich! Både goda och roliga att göra! Receptet finns i länken nedanför:



Igår var det dags att ta upp all lök, vit-, silver- och rödlök! Ja det blev ju en hel del! Först får de torka en stund sedan förvara jag dem på ett torrt stället, typ vedboden! Där klarar de sig långt in på hösten!

HÄRODLAT ÄR BARA BÄST!


Vi skördade också en massa tomater från det stora växthuset.....ca 5 kg! Älskar att ha överflöd av tomater, man kan ha de i en skål i köket så äter man dem som godis! De som blir över fryser jag in till ett annat tillfälle! Självklart blir det dagens ögonblickskort!


Nu är det bara att på det igen, ska nämligen ner i köksträdgården och trycka ner nya kålplantor där löken satt! Jag bara älskar mitt liv på landet! Ha en fin fredag!

/Helena









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar