måndag 31 oktober 2016

CHOCOLATE CARAMEL OREO COOKIE DOUGH CHEESECAKE

KÄRLEK!
Godmorgon! Vilken helg...hoppas din har varit bra! Jag hade planerat min lördag med övertid, löpning, bak och trädgårdsarbete MEN det slutade med att jag fick spendera min lördagskväll på IKEA pga att jag sålde vår soffa och fick panik så det var bara att åka till IKEA för att köpa en ny och kvällens mat blev nåt gått ifrån frysen!

Det kan låta som ett lyxproblem och det är det också kanske men jag hade inte trott att det skulle gå så fort som några timmar att sälja en gammal bäddsoffa på blocket! Han som köpte den blev glad och jag blev desto gladare! Haha! 

Jag känner att jag måste baka backa bandet lite....vadå inredning....hon gillade väl bara trädgård och bak....jag det gör jag fortfarande MEN jag gillar att vara kreativ och skapa i allt och jag kände att nu är det insidan av huset som behöver få en makeover! Och det är så kul! Jag inreder och skapar och min man bygger till mig..sämre kan man ju ha det! Jag hade inte bytt mitt crazy liv mot nåt annat....! Hos mig så fyller vi ut dygnet alla timmar fast 6 timmar är till för sömn! Haha!!


Jag öppnade mitt instagram konto @arstidsboden_ innan jag öppnade bloggen och det finns en förklaring till det. Jag fick stora problem med den i våras och orkade inte ta tag i det då men nu är det nog löst dock fick jag bla stänga kommentarfältet tills vidare. Vill ni ha kontakt med mig eller undrar över något så finns jag på mitt instagram!


I fredags på jobbet fick jag en ide om en variant på glasstårta som jag bara var tvungen att testa! Det blev en Chocolate Caramel OREO Cookie Dough Cheesecake! Jag blev så nöjd och god blev den också! Min son är vannsinigt förtjust i glass så den fick tummen upp! Vad kan gå fel egentligen med OREO, Cookie Dough, Dulce de leche, glass och Cookie dough praliner? Den måste ni bara testa, lätt att göra också och vem gillar inte det?!




CHOCOLATE CARAMEL OREO COOKIE DOUGH CHEESECAKE
Botten
1 pkt OREO
2 msk smör, smält



Cookie Dough
40 g smör, smält
3 msk farin socker
3 msk strösocker
5 tsk mjölk
1 tsk vaniljpulver
1 nypa salt
1,6 dl vetemjöl
1 dl chokladknappar

Lager 1
1/2 pkt Choklad Dulce de leche

Cheesecake
3 ägg
300 g färsk ost, philadelphia
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
4 dl vipsgrädde

Topping
1/2 pkt Choklad Dulce de leche alt. vanlig
3 msk vispgrädde

Garnering
Cookie Dough Pralines

Gör så här:
Mixa OREO kakorna i en matberedare grovt. Smält smöret och blanda det med kaksmulorna ordentligt. Klä en spring form, 18 eller 24 cm i diameter. Jag använde mig av 18. Tryck ut kaksmeten på botten ev upp på kanterna. Låt stå i frysen i ca 15 minuter. 

Gör Cookie Dough - 
Cookie Doug - Vispa smöret, farinsocker och strösocker med en elvsip. Tillsät mjölken och vaniljpulvret, salt ovh mjölet. Sist lägger du i chokladknapparna. Forma hälften av degen till små pralinbollar och förvara dem sedan i i kylskåp tills du ska dekorera dem på tårtan, gärna i en burk med lock. Den andra hälften ska du ha som lager i tårtan!

Vispa till Choklad dulce de lechen och fördela den sedan på bottnen. Tryck ut cookie dough smeten försiktigt på Dulce de lechen. Låt den stå i kylskåpet under tiden du gör cheesecaken.

Gör cheesecaken - Separera äggen och lägg gulor och vitor i varsin bunke. Blanda ner philadelphian, socker och vaniljsocker i bunken med äggulor och rör till en jämn smet. ställ åt sidan. Vispa grädden hårt i en annan bunke. Vispa äggvitorna hårt i ytterligare en annan bunke. Vänd försiktigt ner äggsmeten i äggvitan ocg sedan grädden. Blanda allt försiktigt. Fördela glasen på Cookie Dough och låt den sedan stå i frysen i minst 5 timmar gärna över natten. '

Topping - Hand vispa grädden Choklad Dulce de lechen i en bunke lätt. Fördela den sedan på cheesecaken. Ställ Cookie Dough pralinerna som dekoration sedan! Färdig för att servera!
Hoppas det smakar gott!




Jag valde Choklad Dule De Leche men självklart går det bra med den vanliga!





Love it!





Jag måste bara tipsa om världens lättaste men godaste maträtt nämligen tortilla pizzan! Den har räddat mig många gånger! Den kör jag ofta här hemma, vid tidsbrist men även som fredags gott. Man kan ju både göra den lyxig men även kalorisnål. Jag brukar använda pesto som tomatsås! Min favorit just nu är vegetarisk med champinjoner, vegokorv, lök, spenat, grönmögelost och rocula! MUMS!





Jag lovade ju att bjuda in er i min husrenovering..detta höll gubben på med i går, kapa ut och regla upp för ny dörr! Det går framåt, snart ja ett alldeles eget löprum/förråd! LYCKA!







Nu när många har ett överflöd av äpplen i sin trägård så måste jag bara tipsa om mina Cinnamon Apple Pie Pralines!
En annorlunda pralin men så god, smakar precis som en äppelpaj. Man bestämmer själv hur stora äppebitar man vill ha, kanske tom grovriven?
Recept och tips i länken nedan:



Trots en liten sovmorgon igår så låg det riktigt mycket frost i min trädgård! Gårdagens ögonblick blev denna fina Rydbeckia som faktiskt fortfarande står och blommar hemma hos mig! SÅ VACKER!









Ha nu en riktigt fin måndag vad ni än hittar på! Själv blir det styrketräning efter jobbet med hela familjen!
LÄNGTAR!

Ps...jag bakade faktiskt 2 gånger, vad det blev får ni se på mitt instagram ikväll!

/Helena