lördag 29 oktober 2016

WHITE OREO COOKIE DOUGH PRALINES


HALLOWEEN HELG!
Hallo där! Ännu en härlig sommar är till ända och vi kliver in i en mysig årstid med tjocka polotröjor, mustiga grytor, tända ljus och smattriga brasor! LYCKA!

Firar du Halloween? Jag kan inte säga att jag gör det av 2 anledningar. Det känns inte som ingen annan gör det och det tar nog ett tag innan det blir en tradition här i Sverige. MEN jag tycker det är otroligt mysigt med alla dessa söta pumpor som är dekorerade på olika sätt och för att inte glömma alla söta barn som klär ut sig - dock inte de uttråkade människorna som klär ut sig till Clowner och förstör för allt och alla!

Nog om det nu kör vi ett smarrigt recept istället! Fredagar för mig innebär mys i köket med min älskling och myspys med allt vad det innebär! Igår blev det godis tillverkning och det blev White OREO Cookie Dough Pralines! Så goda de blev och vansinnigt roliga att göra! Det bästa jag vet är att ha kylskåpet fyllt av godheter som man kan bara gå och ta när man behöver lite extra energi! Ja, jag äter när jag känner för det oavsett dag. Jag tycker att jag är tillräckligt gammal och trygg i min själv för att inte bry mig om vikt hysterin, sedan så tränar jag så nåt roligt i livet måste man väl få ha?! Haha!

Tänk på att inte trycka på OREO locket för hårt på Cookie Dough för då spricker den!


WHITE OREO COOKIE DOUGH PRALINES
40 g smör, mjuk
3 msk farinsocker
3 msk strösocker
5 tsk mjölk
1 tsk vaniljpulver
1 nypa salt
1,6 dl vetemjöl
1 dl chokladknappar

Garnering
300 g vit choklad

Topping
60 g mjölk choklad
2 OREO cookies, krossade

Gör så här:
Cookie Dough - Vispa smöret, farinsocker och strösocker med en elvisp. Tillsätt mjölken och vaniljpulvret, salt och mjölet. Sist lägger du i chokladknapparna. Forma kakdegen till små bollar och lägg dem på ett fat tills du ska lägga dem i OREO kakorna. 


Ta bort locket försiktigt på varje kaka. Lägg dem på en bricka med bakplåtspapper. Ta en boll och platta till den och lägg den på den vita fyllningen, lägg på locket försiktigt.
Ställ brickan i frysen i ca 30 minuter.

Hacka chokladen och lägg den i en skål och värm den i mikron i intervaller: 3*25 sekunder och rör om lite då och då. Fortsätt tills allt har smält men lämna den aldrig! Doppa OREO kakorna en och en och låt dem gärna mellanlanda på ett galler innan du ställer de på en bricka med bakplåtspapper.
 Låt stelna i kylskåp.

Hacka mjölk chokladen och värm den i mikron se ovan! Häll de i en sprits och spritsa på pralinen, dutta på lite Oreo smulor på varje innan det stelnar!



 Låt stelna i kylskåp innan servering.
Förvaras i kylskåp i en burk med lock.


Nästan som en käftsmäll av gottigheter!


Jag tycker att de blev riktigt vackra! De kommer garanterat bli en snackis runt fikabordet! För dessa kan du inte köpa i affären...inte än iallafall!


Mitt Halloween bidrag i år blev denna Nobake Chocolate Caramel Bloddy Halloween Tart! Mums säger jag bara! Jag tycker att den symboliserar det jag försöker förmedla i mitt bakande: allt behöver inte vara svårt och invecklat för att få fram nåt gott, det ska vara kul att baka och alla ska kunna göra det!
Recept i länken nedan;




Faller inte detta godis er i smaken så finns det såklart mer recept här på bloggen! Varför inte baka dessa Gooey White Peanutbutter Cup Brownies? Recept i länken nedan;



Någonting som jag älskar att laga är hemmagjord pizza! För då bakar jag botten medans älsklingen gör fyllningen! Att laga mat ihop är så roligt tycker jag!  Igår blev det en Africana Pizza! Mumsfilibaba!


Vad händer hos dig idag? Själv så är det såklart mycket  på agendan! Förutom övertid idag (jag har jobbat extra alla helger efter  semestern förutom en) så blir det fortsättning med  renoveringen av insidan av huset! Jag/vi var i valet och kvalet att flytta till ett mindre hus men eftersom vi trivs bra här så bestämde vi oss för att anpassa insidan genom att bygga ett till rum och skapa mysigare krypin! Självklart kommer det upp lite bilder här på bloggen!

Det vackraste under hösten måste ändå vara när löven skiftar färg! Man blir ju nästan bländad av dess skönhet! 


Ha nu en fin lördag och njut nu av det fina höstvädret! Själv blir det ett impuls besök på Ikea, sålde precis våran soffa så nu behöver vi en ny!

/Helena