torsdag 10 november 2016

CHOCOLATE CHIP CARAMEL SKUMTOMTE BROWNIE

SORGENS DAG

Hej! Omedvetet hade jag USA valet i bakhuvudet hela tiden  under tisdagenskvällen eller jag har haft det i bak huvudet länge. Jag kände tom att kan inte tiden stanna för imorgon förändras allt.....och det gjord det! HUR? Frågar jag mig HUR är detta möjligt?

 Jag har nog aldrig trott att han skulle kunna bli president så jag har bara lyssat med halva örat med vad han ska göra och lova om han vinner. De har ju också hållit på så länge med denna valkampanj att det har blivit vardagsmat. Verkligheten kom ikapp mig när det var bekräftat att Trump vann och jag blev bara tom. Det kommer att bli konsekvenser även för oss för eller senare så man blir ju lite mörkrädd! Förra gången börsen sjönk i USA tog det nästan 5 år innan allt återhämtade sig! Hela dagen igår bar jag på en stor sorg och allt känns fortfarande hopplöst, USA är ju en av stormakterna så alla borde vara på sin vakt! Lite för allvarligt skrivit kanske men jag skriver vad jag känner och det är ju min blogg! Hur upplevde du denna händelse eller du kanske inte ens bryr dig?!

En av de roligaste sakerna med att baka är att lura på nya spännande smaker och kombinationer! Antingen blir det bra eller dåligt eller så blir det riktigt bra! Som igår tex! Jag köpte hem en påse skumtomtar för några veckor sedan och tänkte att nåt gott måste väl jag kunna hitta på med dem! Det blev Chocolate Chip Caramel Skumtomte Brownie! Ajamän! SÅÅÅ GOTT! Kombon skumtomtar, kola och brownie kanske låter konstigt men de smakar riktigt gott tillsammans. Man får lite julkänsla!

 Det är väldigt viktigt att du låter skumtomtegrädden få sin tid att kallna, jag hade min i kylen över natten. Annars kan det bli svårt att vispa upp den till fluff! Sen ska den kännas lite trögflytande efter den har kallnat så det är inget fel på den!


CHOCOLATE CHIP CARAMEL SKUMTOMTE BROWNIE
Brownie
110 g smör smält
50 g mörk choklad, hackad
1,2 dl kakao
3 dl strösocker
1 nypa salt
1 tsk vaniljpulver
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
1 dl choklad knappar

Caramel lager
 ca 0,5 dl Choklad dulce de leche

Skumtomtefluff
1 påse skumtomtar
3 dl vispgrädde

Chokladlager
165 g mörk choklad, hackad
1 msk vispgrädde
2 msk smör

Gör så här:
Skumtomte fluff - Klipp skumtomtarna i små bitar. Häll grädden i en kastrull och värm den på låg värme. Tillsätt skumtomtarna och vispa på låg värme tills de har smälts ner helt i grädden. VIKTIGT! LÅt et ta sin tid annars så bränner du det! Häll röran i en ren skål och låt den stelna i kylen i minst 6 timmar, helst över natten. Fluffet ska vara genomkallt innan du vispar det med en elvisp som grädde. 

Brownie - Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form med bakplåtspapper, 20*25 cm  ända upp på kanterna. Smält smöret tillsammans med chokladen och blanda ordentligt. Blanda i de övriga ingredienserna och blanda väl. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna helt.

Fördela Chokladdulce de lechen på brownien efter eget tycke och smak och fördela skumtomte fluffet jämnt därpå. Låt stå i kylen medans du gör choklad täcket.

Chokladlager - Hacka chokladen och värm den tillsammans med grädden och smöret i en skål i mikron. 3*25 sekunder, rör om lite då och då men lämna den aldrig. Blanda allt ordentligt innan du häller det på fluffet försiktigt. Låt stå och stelna i kylskåpet i minst 2-3 timmar innan servering. Chokladtäcket ska stelna helt.



En sån härlig smak och konstistens det blev på jultomtefluffigt! Jag som redan är galet förtjust i vanlig hemmagjord fluff! Vi fick slås om slickepotten jag och sonen! MUMS!


Jag mår som bäst och är mest effektiv och kreaktiv när jag har många bollar i luften samtidigt! Igår bakade jag inte bara denna brownie utan även bröd till kaninerna, förberedde morgondagens bakverk och skrev matnota för nästa veckans mat därimellan! Det gäller att vara effektiv och det är ju bara roliga grejor jag gör! Haha! 


Såklart att jag har en annan variant på marshmallow här på bloggen! Det börjar bli många recept här på bloggen av allt här och det är så kul! SÅ STOLT! Vad sägs om Marshmallow med polkagrissmak?! MUMS!
Recepet ligger i länken nedan:



Jag är väldigt frusen av mig och fryser nästan hela tiden denna tid på året. Hela min kropp är kall och fingrarna blå! Ja faktsikt! Men jag tror att jag har dåligt blodcirkulation för jag har alltid varit så här! Vi får nog flytta till ett varmare land i framtiden om det inte blir bättre! Haha! MEN dessa fina blommor har det nog kallare än vad jag har det! Men så vackra de är, som en tavla! MORGONENS ÖGONBLICK på väg ner till kaninerna nu imorse!


Ha nu en fin dag vad ni än hittar på och ta det vackert om ni är de drabbade som har fått mycket snö! Visst är det bra mysigt nu att stå och dona i köket? Jag BARA ÄLSKAR DET!

/Helena 










2 kommentarer:

  1. Äntligen kan man skriva till dig:-)
    snälla snälla stäng inte din blogg igen!!
    Du har så fantastiska recept och du är en varm person!!!!
    jag blir glad när jag öppnar din sida.
    Ha en underbar dag och helg:-)!!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillar bloggen och nu verkar den äntligen fungera smärtfritt igen så nu kör vi!!

      Radera