onsdag 16 november 2016

Chocolate Snickers Cups

ROADTRIP IDAG!
Godmorgon fina du! Idag blir det en trip med gubben efter jobbet till Ikea och det ska bli så kul!
LÄNGTAR!

Sedan vi skaffade hus för 8 år sedan har mitt intresse för inredning fått läggas på hyllan för trädgården tog sin lilla tid med allt vad det innebar. MEN nu så är det dags och så kul det är! Jag får tom inredda för Jul och det är vad jag håller på med just nu! Finns det nån mysigare högtid? Då är det ok att äta godsaker varje kväll och mysa ner i soffan! Om mindre än 2 veckor ser vi fina ljusstakar i nästan alla fönster och julbelysning på utsidan som lyser upp så fint! Idag tänkte jag få lite jul inspiration på Ikea och lura på gubben lite köp! Haha!

Jag fick egentid igår kväll för gubben och sonen skulle iväg en sväng och då tänkte jag, varför inte baka nåt gott som man blir glad av?! Det fick då bli godis för de är både kul att göra och så gott! Det blev Chocolate Snickers Cup! MUMS! Jag fick ha tungan rätt i munnen för det är faktiskt några pilliga moment! Jag hade disk överallt när jag var klar! De smakade precis som Snickers, testa själv!

TIPS!
  • Ställ formarna gärna i muffinsformar så att kanterna hålls ihop efter du har täckt dem med choklad
  • Var försiktig när du värmer nougat, den kan brännas lätt
  • Spritsa gärna ut fyllningarna så slipper du kladd och de fylls snyggt
  • Måste du platta till caramellagret så dutta lite olja på baksidan av en sked

CHOCOLATE SNICKERS CUP, 12 st 
Form
12 st mini muffins formar

Cups
200 g mjölk choklad

Nougat
1,5 dl strösocker
0,75 dl kondenserad mjölk
40 g smör
105 g marshmallow fluff
2 msk jordnötssmör

Nötter
0,5 dl jordnötter, grov hackade

Kola
1 pkt AKO gräddkola (120 g)
1 msk kondenserad mjölk
0,5 msk grädde

Överdrag
200 g mjölk choklad

Gör så här:
Hacka 200 g mjölk choklad och lägg den i en skål och värm den i mikron i intervaller, 3*25 sekunder och rör om lite då och då, fortsätt till chokladen är varm men lämna den aldrig. Pensla formarna och täck botten.



 Ställ i kylen tills det har stelnat, ca 15 minuter. Gör om processen. Låt stelna innan du fyller dem med en nougaten. Gör nougaten under tiden cupsen stelnar.

Nougat - Lägg socker, kondenserad mjölk och smör i en kastrull. 
Koka på medelvärme, rör om ofta.
Sänk värmen till medium. Sjud i 5 minuter och rör om hela tiden annars bränns det. Ta bort från värmen, rör ner marshmallow och jordnötssmör. Fyll en halv matsked cupsen, tryck till lite lätt. Låt stelna i kylen under tiden du gör det andra.



Hacka jordnötterna grovt och fördela dem på nougaten. Gör caramel lagret.

Caramel - Lägg kolorna, den kondenserade mjölken och grädden i en skål. 

Värm i intervaller, 4*30 sek åt gången och rör om lite då och då. Upprepa tills kolan har smält. Rör sedan den tills den är slät.


 Överdrag - Värm 200 g mjölk choklad, se ovan! Häll den smälta chokladen i en sprits och täck kola lagret försiktigt. Ställ i kylen för att stelna innan du drar bort formen. Förvaras i burk med lock i kylskåp.



Så vackra och med rolig fyllning dessutom! Går nästan hem hos alla, om man inte är allergisk såklart mot nötter!


En annan rolig variant på Snickers som jag har gjort och som finns här på bloggen är dessa Snickers Brownie Bars! Receptet finns i länken nedan:



Min kamera går varm nu i trädgården när det finns så många fina frysta blommor att ta kort på! Jag tycker de är så vackra! Här är Kärleksörten, visst är den både vacker och ståtlig?! 


Jag brukar alltid vara sen med att handla Amaryllis till jul och den hinner aldrig slå ut i tid MEN iår var jag nog för tidig! Haha! Jag får nog kölpa en ny! Morgonens ögonblickskort!


Var det någon som såg super månen i natt? Jag gjorde det och så vacker den var! Ha en fin dag!

/Helena




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar