torsdag 3 november 2016

RED VELVET CAKE PRALINES

SICKEN KYLIG MORGON!

Jag hade inte planerat bak igår från början men det blev så för jag har lite annat för mig nu i helgen! Är det nåt som ligger varmt om hjärtat att baka så är det praliner. Jag blir alldeles lugn och fokuserad! Lite pill men kul och gott att ha i kylskåpet, speciellt nu i juletid!

Det var faktiskt denna fyllning jag höll på att experimentera med i tisdags! Jag har olika sorters rödbetor i min trädgård och den som jag använde först var en mörkare variant så inte gav så röd karaktär nästan brun! Nu fick jag till det och det blev en Red Velvet Cake Praline! Det blir mycket av det här receptet eftesom man använder sig av en hel sockerkaka men jag använde halva och resten frös jag in till senare tillfälle! Men bara själva sockerkaksbollarna inte doppade i choklad, det blir inte så bra senare när man tinar upp dem om dem är doppade!

"Perfekt att frysa in halva satsen och använda det vid ett senare tillfälle!"

Om du väljer att göra halva satsen kom i håg att halvera mängden vit choklad till garneringen - 250 gram och då blir det ca 20 stycken (små)! Lycka till!



Red Velvet Cake Pralines, ca 30-40 stycken
3 ägg
3 1/2 dl strösocker
4 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 dl råriven rödbeta
2 dl naturell filmjölk
ev lite röd karamellfärg
1 dl rasp- eller solrosolja

Pralin 
1 Red velvet sockerkaka
240 g naturell Philadelphia

Garnering
500 g vit choklad, grovhackad

Topping
100 g mörk choklad

Gör så här:
Kakan - Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form som ska rymma 2 liter. Vispa ägg och strösocker ljust och poröst. Sila ner alla torra ingredienser. Tillsätt fil och rödbeta. Droppa ner ev röd karamellfärg. Rör försiktigt smeten slät. Tillsätt matolja och rör i om igen. Häll smeten i formen och grädda längst ner i ugnen i ca 45 minuter.Känn med sticka, gräddningingen kan variera ugn för ugn. Vänd och ställ den på galler innan den svalnar helt. Låt svalna helt innan du använder den. 

Skär ev bort ytan på kakan om den är bränd. Smula ner kakan i en bunke, tillsätt philadelphian och vispa tills allt har blandats ordentligt. Forma till små runda bollar och ställ dem på en liten bricka med bakplåtspapper. Låt stelna i kylen i 20 minuter.

Grov hacka den vita chokladen och lägg den i en djup skål. Gör samma sak med den mörka men lägg den i en annan skål. Värm den vita chokladen i mikron i intervaller, 3*25 sekunder men lämna den inte! Doppa en boll i taget i den smälta vita chokladen, låt dem gärna mellan landa på ett galler innan du ställer dem på en bricka med bakplåtspapper. 

Doppa en i taget. Ställ sedan brickan i kylen tills pralinerna har stelnat helt.




Värm den mörka chokladen, se ovan och spritsa ut slarvigt på varge pralin. Låt stå i kyl tills det har stelnat innan servering. 
Förvaras bäst i en bunke med lock i kylskåpet.



Som en liten vit snöboll!


Så läcker om jag får säga själv! Knallröd på insidan, juligare kan det knappast bli!


Jag måste bara visa en liten del av min chiliskörd som det blev i år! Jag har aldrig fått till varken chili eller paprika men av nån anledning så daltade jag inte med dem (tidsbrist) och då började de växa! Haha! LYCKA!



Vad gör man när fantasin tryter till matlådan till jobbet? Jo, paj på det som finns i kylskåpet! Igår blev det en vegetarisk paj med champinjoner, broccoli, tomat och grönmögelost! MUMS!



Choklad lakrits kladdkaka kan är nåt som faller er i smaken? Det var länge sedan sedan jag gjorde den men den är fortfarande lika god!Recept och tips i länken nedan:



Det finns inget dåligt väder när man har djur bara dåliga kläder! Imorse kom min overall på när minusgraderna kom och hälsade på! Dock gillar inte mina kaniner den men vad gör man när man är frusen av sig?! DAGENS ÖGONBLICK!


Hoppas ni vågar testa att göra praliner, det är lättare än vad man tror och man får fler och valfri storlek än de packen man köper i affären! Ha en fin dag!

/Helena