tisdag 1 november 2016

TOASTED MARSHMALLOW and CHOCOLATE CHIP BROWNIE BALLS

EN NY VECKA OCH 1 NOVEMBER!

Hoppas du fick en bra måndag och start på veckan igår! Jag åkte iväg och tränade som vanligt igår efter jobbet men mitt under passet så råkade jag kolla ut och då var det redan mörkt därute! Jag var ändå inställd på att nu blir det mörkare på kvällarna men jag fick faktiskt panik! Jag är en utemänniska och har ett behov att få vara ute några timmar varje dag men nu är det kört känner jag! USCH! Det är bara att gilla läget eller ha pannlampa på sig! Haha! Om 7 veckor vänder det ju......!

Jag får ofta frågan hur jag hinner med allt. För att göra det jag vill göra i mitt liv så måste jag planera varje dag nästan militäriskt! Men detta mår jag inte dålig av utan tvärtom! Då vet jag att den tiden är det kaninmys och de får sin tid eller sonen läxor ska göras, trädgårdsarbete, matlagning och bak. Jag har t.om planerat in 30 minuters bad utomhus i vår 42 gradiga bubbelpool varje dag, kvalitetstid med min älskling! Haha! Men gubben är faktiskt likadan! Igår blev det storkok efter gymmet så att vi slipper laga mat resten av vecka, bra va? Hur får du vardagen att fungera?

Iden till dagens bak föddes för ett litet dags sedan men det blev inte verklighet förrän nu! Jag vill göra nåt med brownie för det är min absoluta favorit av alla desserter! Nu är det så att jag även  är galet förtjust i en vanlig enkel chokladboll så varför inte kombinera dem? Självklart vill jag dekorera med marshmallow fluff  bara för att det är så gott... Det blev en Toasted Marshmallow and Chocolate Chip Brownie Ball! Gah så gott det blev och eftersmaken blev chokladboll! Lycka!

Denna måste ni bara testa att baka! Enkelt men riktigt gott! En förnyelse av den tradionella chokladbollen om man vill ha det!








TOASTED MARSHMALLOW and CHOCOLATE CHIP BROWNIE BALLS
(Cokladbolls Brownie)
Brownie
110 g smör, smält
50 g mörk choklad, hackad
1,2 dl kakao
3 dl strösocker
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
1 dl choklad knappar

Chokladbollssmet
100 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl strösocker
3 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
2 msk kaffe/vatten
5 dl havregryn

Marshmallow
2 äggvitor
några droppar citronsaft
1,8 dl strösocker
1,2 dl ljus sirap 
0,5 dl vatten
1 nypa salt
1 tsk vaniljpulver

Topping
Pärlsocker

Gör så här:
Brownie - Sätt ugnen på 175 grader. Klä en form, ca 20*25 cm i bakplåtspapper, upp på kanterna också. Smält smöret tillsammans med den hackade chokladen i en kastrull, rör om då och då med visp. Tillsätt kakao, strösocker, salt och rör om. Häll sedan i vaniljpulvret, ägget och till vetemjölet. Blanda till sist i chokladknapparna. Rör om ordentligt. Häll smeten i formen och bred ut den jämnt. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna helt i formen.

Chokladbollssmet - Rör ihop smör och socker. Rör i kakao, vaniljpulver, kaffe/vatten och havregryn. Jag använder mig av en elvisp så att allt blandats ordentligt.

Tryck ut chokladbollssmeten på brownien. Låt den gärna stå en stund i kylen innan du täcker det med marshmallowsfluffet. Gör Marshallowfluffet!

Marshmallow fluff - Vispa äggvitorna och citronsaften hårt i en matberedare. Den ska bli vit och fluffig och få toppar.

Gör sockerlagringen under tiden den vispar. Blanda socker, sirap, vatten och salt i en kastrull. I ett snabbt uppkok, sänk till medelvärme och koka till 115 grader. Använd termometer. Bubblar det för mycket, lyft kastrullen och sänk graderna lite. OBS! Passa hela tiden!

Häll den varma blandningen i en tunn stråle i marshmallow blandningen, sänk hastigheten på maskinen till låg hastighet. Höj sedan till medelhastighet och vispa i 7 minuter. Tillsätt vaniljpulvret och vispa igen. Spritsa ut eller fördela slarvigt marshmallowen på chokladbollstäcket.




 Flambera frivilligt innan servering. Dekorera med pärlsocker.



Jag behövde byta tallriken 4 gånger för att få till lagrerna någolunda i ljuset men till slut tycker jag att jag fick till det! MUMS! SKAM DEN SOM GER SIG....tur att det det inte var glass denna gång! Haha!



Som de flesta vet så bor jag på landet med en jättestor trädgård med allt ärtbart man kan tänka sig under säsong! Årets prio i trädgården var att utöka vårt bärland och bli med fruktträd! Vi har väntat med träd pga kommunalt avlopp och vatten plus fiber och har inte riktigt vetat var det ska grävas! Nu är alla bären plockade och frysen är full! MUMS!



Jag har ju utökat min kaninskara lite så jag tänkte presentera 4 av 13! Här har vi 4 töser som är syskon som kom till mig i somras! Majken, Doris, Elsa och Stina! Visst är de fina?! Jag bara älskar dem! Belgiska kaniner är större kaniner än vanliga som kräver stort utrymme men är otroligt snälla och bits inte. De är som en liten hund ungefär som faktsikt kräver sin motion. Jag går ut med dem varje dag i koppel efter jobbet!





Visst kliar det lite i fingrarna om att få baka julgodis? Det gör det hos mig iallafall och dessa Pepparkakspraliner är givetvis givna till glöggen i år! Recept och tips i länken nedan:




Jag vet 2 stycken (gubben och sonen) eller tre (min första provsmakare Tessan också) som är väldigt nöjd med att jag har böjat baka igen! Gårdagens ögonblick för mig blev när gubben skar upp en bit och skulle smaska på den framför tv! LYCKA!




Hoppas ni vågar testa denna smarriga brownie och tagga mig gärna så jag kan få se era bakverk! #årstidsboden_ på instagram så har ni chansen att synas på mitt instagram eller här på bloggen!

Ha en fin dag!

/Helena