fredag 9 december 2016

SAFFRON AND NUTELLA STICKY BUNS

PEPPARKAKANS DAG IDAG!

Hej där! Om inte du redan har dragits med att baka nåt juligt ännu så hoppas att du gör det snart för det är så härligt att baka denna tid på året! Ljusstakar i fönstern, granen klädd, glögg och julmusik! Det är tur att det är en kort tid för annars hade man nog gått upp några kilon! Haha!

Jag har som så många andra mycket att stå i just nu så inläggen blir inte lika ofta men detta kände jag att jag måste dela med mig nu till helgen när Lucia knackar på dörren och 3:e advent!

Det är Saffron and Nutella Sticky Buns! Den kom till i onsdags på min bakfria dag! Min älskade babe stod och klädde julgranen och feelingen bara kom! Jag måste bara baka nåt med saffran för det luktar så gott sedan och inget kan vara mer juligt än det?! Är det nåt som jag är svag för, nästan lika som choklad bakverk så är det nybakade bullar i alla dess former! De är ju oslagbara nybakade med ett glas mjölk! Varsågod här kommer receptet!


SAFFRON AND NUTELLA STICKY BUNS
1 paket saffran + 1 bitsocker
2,2 dl mjölk
25 g jäst
1 nypa salt
3/4 dl strösocker
75 g smör, rumsvarmt
6-7 dl vetemjöl

Fyllning
nutella + nutella droppar frysta, ca 6-7 stycken

Garnering
1 ägg
pärlsocker

Gör så här:
Frys in droppar (en msk) nutella i frysen några timmar innan, gärna dagen före. Mortla saffranet tillsammans med bitsockret. Sätt ugnen på 200 grader.

Värm mjölken fingervarmt, 37 grader. Häll det på jästen och saffranet i en matberedare. Blanda sedan i salt, socker, smör och mjölet succesivt. Arbeta i 10 minuter i maskin eller dubbelt så länge för hand. Låt jäsa i 45 minuter. 

Klä en springform, 18 cm i diameter i bakplåstpapper i botten och smöra gärna kanterna så släpper de bättre sedan när den är färdiggräddad. Kavla ut degen i önskad form och smöra ut nutella klickar. Rulla sedan i in den och skär ut bitar i önskad storlek, jag tog 7 stycken. Fördela dem jämnt i formen och tryck ner de frysta nutella dropparna lite här och där.

Grädda mitt i ugnen i 25-30 minuter. Känn med sticka om du är osäker. Låt vila i formen i ca 5 minuter innan du tar ut den!
Försök att bara ta en bit!



Det blir så läcker med saffranet tycker jag, ett enda stort bakverk!


Jag tycker att det är smidigt att göra butterkaka, dels för att det ser mäktigt och lyxigt ut men sedan är det smidigt att baka också! Här är ett annat roligt recept, Sticky Cookie Dough Buns! Recept i länken nedan:




Jag tycker det är så otroligt kul när jag ser att ni har bakat härifrån bloggen! Det gör min dag! Så stolt känner jag mig att jag har inspirerat er, men ni inspirerar mig lika mycket också! Dessa fina Salted Caramel Nutella Cracker som @lillasabina är ju bara för läskande och fina! Vill ni baka dem själv finns receptet i länken nedan:



Jag älskar att göra praliner som ni kanske förstår vid detta laget! Se så fina Elisabeth Ferrero Rocher Praliner blev! LYCKA! Recept i länken nedan!


'


 Jag glömde att ta in några vindruvor i år....det är nog för sent att göra det nu! Så kan det gå!


Jag blev så nöjd med året gran som går i guld tema! Veckans ögonblickskort lätt! Har ni nåt tema i eran gran?


Ha nu en riktigt fin och mysig fredag! Försök att njuta lite också för det är en så fin tid just nu!

/Helena










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar